Buller i Bålsta skapar irritation • – Förut var det en idyll, säger Hillevi Blixt, boende i området. Foto: SVT

Buller i Bålsta skapar irritation: ”Förut var det en idyll”

Uppdaterad
Publicerad

I utkanten av Bålsta går ett industrijärnvägsspår så nära som 30 meter från närmaste hus. Platsen var en gång fridfull men det har förändrats. Något som skapat både irritation och debatt.

– Det är väldigt mycket buller, jag mår inte bra, säger Hillevi Blixt, boende i området.

– Det är ett grovt och skärande ljud från diesellok och vagnar, säger Christian Lindström som bor nära industrispåret.

Strax intill området i Bålsta byggs också ett nytt logistikcenter. Närheten till industrispåret var en anledning till att bygga centret just här. Idag passerar det tåg ungefär två gånger om dagen.

– Det kommer tåg på natten och jag vaknar, säger Hillevi Blixt.

De boende har krävt ett bullerplank längs industrispåret, men det vill inte Håbo kommun gå med på. Kommunen anser att bullret kom från en järnväg och då är riktvärdet 70 decibel. Men mark- och miljödomstolen underkände kommunens resonemang och menar att bullret i stället kommer från en industri, där gränsen är 55 decibel.

Håbo kommun har överklagat

Nu har Håbo kommun överklagat ärendet till mark- och miljööverdomstolen.

– Frågan är vilket riktvärde vi ska ta. Och när vi ändå har kommit så här långt upp i prövningsledet är det bäst att vi driver det hela vägen upp. Då får vi ett klart och tydligt beslut, säger Ida Wallström, miljöchef på Håbo kommun.

Kommunen menar på att det är viktigt att driva ärendet hela vägen och på så sätt få ett klart och tydligt besked. Det eftersom att man inte vill fatta ett nytt beslut som då kan överklagas och behöva gå genom alla prövningsleden igen.

Kan bli en ledande dom

Om det blir ett bullerskydd är det Benders industri, som nyttjar industrispåret, som kommer att få betala. Domen från mark- och miljödomstolen kan också bli vägledande för alla trafik på industrispår, befarar Benders.

– Får vi detta på oss ställer det krav på alla andra som också transporterar på järnväg. Det kan bli så att vi inte längre kan transportera på järnväg – att vi går mot alla miljömål och transporterar med lastbil i stället, säger Ove Bender, vd Benders.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.