Apotea läckte information om kunder – Ari, 41, en av de drabbade

Uppdaterad
Publicerad

Nätapoteket Apotea i Morgongåva utreds för att ha läckt personuppgifter till Facebook utan kundernas vetskap. Ari Shaikhani Uvemark, 41, är en av de kunder som kan ha drabbats.

– Det är oerhört kränkande. Man känner sig vilseledd, säger han.

Det var i maj som Apotea anmälde sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för en miss i personuppgiftshanteringen.

Enligt en granskning av Ekot har Apotea delat kunders mejladresser och beställningar med Facebook i nästan två års tid. Apotea ska till en början själva ha uppskattat att över en miljon kunder kan ha drabbats.

Företaget menar dock att överföringen inte innehållit någon information om kunders hälsa, recept eller köp av receptbelagda varor. Nu uppger man dessutom för SVT att betydligt färre kunder påverkats än vad man initialt trott.

Fick veta via mejl

Ari Shaikhani Uvemark har handlat hos Apotea i flera år, och blev chockad när han fick kännedom om informationsläckan via ett mejl från företaget.

– Det är väldigt personligt vilka mediciner man handlar, det ska inte säljas vidare till nästa aktör.

Apoteas vd Pär Svärdson avböjer att kommentera informationsläckan, med hänvisning till att IMY:s utredning fortfarande pågår.

I klippet: Apoteakunden Ari fick ett mejl där det stod att han kan ha drabbats av läckan. Hör honom berätta om hur han känner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.