Chefen för NTF Öst Malte Burwick är inte nöjd med att uppkörningarna i Uppsala har brister. Foto: SVT

Efter SVT:s granskning: NTF ryter till om förarproven

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s granskning visar att Trafikverket inte hinner med att att kolla landsvägsköringen ordentligt på alla prov. Orimligt, menar Malte Burwick från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

– För mig är det här en nyhet och mycket förvånande, säger Malte Burwick, chef för NTF öst.

Det är i hastigheterna 70-90 kilometer som de flesta svåra olyckor sker, men trots det tvingas inspektörer vid Trafikkontoret i Uppsala banta den här delen av provet. På grund av tidsbrist.

Trafikverket i Uppsala

Förväntar sig förändringar

– Det är riktigt allvarligt som jag ser det, när vi vet att de som sedan har körkort väldigt ofta kommer upp i de hastigheterna. Det är viktigt att man visar att man faktiskt klarar av de förhållanden som gäller vid den hastigheten och även högre.

– Jag förutsätter att ansvariga tar det på allvar och vidtar de förbättringar och förändringar som krävs för att uppkörningarna ska motsvara de krav som finns.

Men kan du inte ha en viss förståelse för att det blir så här med tanke på kontorets placering, att hastigheten sänkts till 40 kilometer i timmen på många sträckor i Uppsala och att trafikmängden ökat i Uppsala under senare år?

– Det låter inte rimligt. En faktor som placeringen – det får inte ligga till grund för att körkortsproven inte genomförs på ett riktigt sätt.

Placeringen av kontoret ett problem

Trafikverkets enhetschef Jan Einarsson säger till SVT att placeringen av kontoret i Uppsala är ett problem, och en orsak till att det är svårt att hinna.

Men att göra färre prov, kan inte det vara en lösning?

– Det är ingenting som jag kan besluta om.

Har du egna erfarenheter av slarv vid uppkörningar? Tipsa oss: uppsala@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikverket i Uppsala

Mer i ämnet