Kristina Hagberg, chef för Trafikverkets förarprov, anser att det med mer individuell vägledning går att hjälpa inspektörerna att hitta bra slingor i Uppsala att testa förarna som kör upp. Foto: SVT

Högsta chefen om SVT:s granskning – lovar förändringar

Uppdaterad
Publicerad

Uppkörningarna i Uppsala har brister, och olyckor och hot anmäls inte till Arbetsmiljöverket. Nu öppnar högsta chefen för förarproven, Kristina Hagberg, för förändringar och ökat stöd på individnivå.

Det finns brister i uppkörningarna i Uppsala. Det har SVT sett med egna ögon vid stickprov av förarprov.

Det handlar om att man inte testar landsvägskörning i de hastigheter och tidslängder som man bör.

Redan för ett år sedan slog trafikinspektörerna larm om att det är svårt för dem att genomföra förarproven enligt de regler som finns.

I brevet stod det bland annat att ”vi får bortse från brister i körningen då vi inte hinner kolla upp dem”, och ”motorväg eller annan väg där hastigheten är högre hinns endast med på ett fåtal prov”.

Men trots att inspektörerna larmat om problemen så finns de kvar.

Chefen öppen för rutinändringar

Högsta chefen för förarproven, säger nu att man ska ge ännu mer personlig vägledning till de inspektörer som så önskar. Och att den långsiktiga lösningen för Trafikverket i Uppsala är en ny lokal som ligger bättre till.

Vad tycker du om SVT:s granskning?

– Den har fokuserat oproportionerligt mycket på tiden, och landsvägskörning. Det finns mycket annat som är viktigt som ingår i körprovet.

SVT har också kunnat visa att flera fall av olyckor och hot som drabbat personal inte har anmälts till Arbetsmiljöverket.

– Vi ska kontakta Arbetsmiljöverket för att stämma av vad som gäller. Om vi behöver ändra något i våra rutiner så ska vi göra det.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Trafikverket i Uppsala

Mer i ämnet