Genom att samla fler yrken under samma tak ska chanserna till heltid öka. Foto: TT

Egen serviceenhet – för kvalitet och fler heltidsjobb

Publicerad

Älvkarleby kommun inför en kommunal serviceenhet från och med januari 2019. Det innebär bland annat att städningen av kommunens lokaler tas över i egen regi.

För att förbättra städningen och för att skapa fler möjligheter till heltidstjänster inför Älvkarleby nästa år en serviceenhet under samhällsbyggnadsnämden. Verksamheterna som ska ingå är städ, kost, vaktmästeri, bilpool och postkörning.

”En sådan enhet förväntas ge kommunen bättre förutsättningar att skapa attraktiva tjänster och en mer resurseffektiv organisation”, står det i beslutsunderlaget.

Ska göra det billigare och bättre

Magnus Grönberg (S) är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden:

– Det är jätteglädjande att vi genom den här enheten kan ta hem städningen i egen regi, och genom det vill vi säkerställa kostnadseffektivitet och långsiktig kvalitet.

Hur kommer det att bli med heltidstjänster?

– Vi har i vårt valprogram rätten till heltid. Så vi hoppas att få de synergieffekterna.

Men kommer anställda inom kök att vilja städa?

– Vi genomför inte det här främst för att det ska bli på det sättet. Främst handlar det om kostnadseffektivitet och långsiktig kvalitet. Och det kan bli en möjlighet till heltid.

Ingen dyrare städning

Kommunen räknar med att kostnaden för städningen kommer att ligga på ungefär samma nivå i egen regi (4,8 miljoner kronor per år).

När beslutet om en serviceenhet klubbades i kommunfullmäktige nyligen var det ett enhälligt beslut.

Året ut kommer en extern leverantör att ta hand om städningen i kommunen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.