Psykologen Johan Waara svarade på era frågor – hemifrån. Foto: Privat

Psykologen svarade på era frågor om ensamhet och tristess i coronatider

Uppdaterad
Publicerad

Många jobbar numera hemifrån, andra ska undvika att gå till affären. Barnens och våra egna fritidsaktiviteter ställs in, och på grund av den där snuvan vågar man inte hälsa på sina äldre släktingar.
Livet börjar kännas alltmer ensamt och trist. Hur kan man göra för att det inte ska kännas så, och hur ska vi, som inte är vana med det här, klara den här tillvaron i längden?
Psykologen Johan Waara svarade på era frågor om hur man kan tänka i corona-tider.

SVT rapporterade · Uppsalapsykologen svarar på dina frågor

10.47
Hej och välkommen!
Det går bra att ställa dina frågor redan nu, så får du svar från Johan Waara från kl.11 och framåt. 
11.04
Ekonomer varnar nu att människor som förlorar sina företag/livsverk kommer att ta livet av sig. Kan man inte starta reportage om hur vi ska klara oss? Det är massor som redan startat vägen att bli självförsörjande tex. Innan alla hade jobb klarade man sig faktiskt ändå. Är det mest personer med höga löner som är rädda, och de som inte är med i a-kassan? Själv har jag aktivitetsstöd och lever på luft efter att räkningarna är betalda. Mat för två för 1200kr per mån.
@Anna - Johan Waara svarar: Det finns absolut en överhängande risk att människor som förlorar allt går ner sig i depression som i värsta fall kan leda till suicid. Vilka personer det kommer att handla om är svårt att säga, men att det endast skulle vara rika håller jag inte som troligt. Snarare de som har en känslighet för nedstämdhet i kombination med att förlora allt som kanske byggts upp under lång tid.
Vidare så låter det klokt att börja lyfta fram hur vi ska ta oss ur detta över tid. Det finns ju mycket som tyder på att vissa branscher kommer vara mer utsatta än andra och då måste personer som befinner sig i dessa få lite extra stöd. Men inget av detta kan vi riktigt göra nu eftersom vi är i den akuta krisen. 
11.12
Här är experternas fem tips till dig som jobbar hemifrån just nu.
11.15
Har du något tips om hur man inte blir alltför less på sin sambo? Jobbar hemifrån båda två och det finns ju inte jättemkt spännande att prata om när arbetsdagen är slut...
@IdaB - Johan Waara svarar: 
I ett "vanligt" läge så har två personer som lever ihop oftast många andra kontakter vilket ger att man har saker att prata med varandra om. Jag skulle här vilja förorda att vara lite extra strukturerad avseende andra kontakter för att få input från andra. Sätt upp tider varje dag där du ringer andra och bollar med dem. Ta t ex en promenad och prata i telefon. När ni sedan är hemma så kan ni efter bästa förmåga försöka skapa ytor så att ni inte skaver för mycket på varandra. Det gäller helt enkelt att försöka återskapa och konstruera det som brukar ske.
11.18
Hej, jag har nyligen fått diagnosen PTSD samt ångest och depression. Ett råd jag fått för dessa tillstånd är att undvika att isolera mig så mycket som möjligt. Jag väntar på behandling men detta kommer blir uppskjutet pga corona epidemin. Nu blir det väldigt socialt isolerade tider istället. Har du några råd till mig ang denna situation?
@A - Johan Waara svarar:
Hej! Att komma ut och aktivera sig (exponera sig) är en viktig del av den PTSD-/ångestbehandling. Läget vi nu är i kommer inte vara för evigt och du kommer kanske redan inom några månader att kunna jobba bättre med dina bekymmer. Tills dess så tycker jag att du ska försöka aktivera dig så mycket som möjligt inom de ramar som föreskrivits (avseende tex social distansering). Sedan så kanske du har någon vän/släkting som kan hjälpa dig med att komma ut samt att undvika isolering. Tänk att du framöver ska "underhålla" behandlingen och att den får ta riktig fart på andra sidan Covid-19.
11.27
Jag känner mig ibland väldigt arg på de som inte följer regeringens riktlinjer vad gäller karantän. Ibland har jag skällt ut folk på jobbet som varit snuviga, så arg blir jag. Hur kan man uttrycka sig så att de fattar att de borde stanna hemma?
@Karl - Johan Waara svarar: 
Att bli förbannad arg, förtvivlad och ledsen är på inget sätt konstigt vid denna händelse. Ingen av oss har riktigt verktyg för att hantera det som sker eftersom vi inte varit med om något liknande tidigare. Din reaktion är nog i stora stycken ett uttryck för rädsla och jag är övertygad om att att du når fram betydligt bättre till dina kollegor eller andra personer om du kommunicerar just den delen. Dvs försöka att förklara din rädsla för personen istället för att bli arg.
11.45
Hej! Undrar om du har något tips på bra verktyg för att inte lamslås av oro av coronaviruset och effekterna av det? När katastroftankarna kommer och man oroas för att förlora nära och kära, bli av med jobbet (och allt det för med sig), hur hanterar man oron där och då?
@H - Johan Waara svarar:
Hej! Oro kommer självfallet som ett brev på posten för många nu avseende alla de delarna som du radar upp. Men lika lite kontroll som du i vanliga fall har avseende att t ex trilla på cykeln eller bli påkörd har du nu. Vi vet inte vad som händer med något runt omkring oss och måste därför försöka acceptera läget samt inte tänka så mycket framåt. Försök att ta en dag i taget och njut av varje liten del. Det är även lätt att man med vänner eller på sociala medier ältar vilket i stunden kan vara skönt, men som i förlängningen leder en åt fel håll. Jag tänkte t ex gå ut och springa när vi är klara här för att på så vis rensa huvudet lite. Därefter strukturerat arbete under eftermiddagen och sedan ta hand om mina tre barn. Mitt fokus får då ligga på varje aktivitet och inte på hur påsken kommer bli eller om jag i höst blir arbetslös. Det är en extremt oviss tid och vi måste alla hjälpa varandra även med de små delarna. Min egna devis är precis som min väggbonad här hemma där det står "Tig och lid". Det finna en hel del att hämta från de orden om man inte tänker på dem som hårda utan som ledord.
11.52
Svenskar är väl generellt ganska duktiga på att hålla ett socialt stort avstånd, sitta på varannan plats i bussen, stå långt ifrån varandra, inte kindpussas etc. Kan det vara anledningen till att vi inte har den kraftiga puckeln av insjuknade här? Ska man vara mer rädd för beröring framöver?
@Kris - Johan Waara svarar:
Hej! Jag är inte läkare eller epidemiolog ska inte trassla in mig för mycket i det biologiska. Men vi vet från alla sjukdomar att beteenden har en avgörande roll för att sprida både det ena och andra. Jag lämnar dock denna fråga vidare till de som bättre kan besvara den.
11.52
Jag är mycket orolig för att livet inte kommer att bli normalt igen. Jag har gamla föräldrar och är orolig för dem. Och har stark rädsla för att jag kanske aldrig kommer att träffa min syster som bor utomlands. Livet verkar inte värt att leva längre.
@Dina - Johan Waara svarar: 
Hej! Du låter väldigt nere och om dessa tankar växer sig ytterligare starka hos dig så rekommenderar jag att du söker kontakt med en psykolog. Rädsla och oro är något som många nu bär med sig och det kan vara bra att få prata med någon om detta. Det finns ju flera digitala lösningar vilket nu är att föredra då du inte i första hand bör besöka en vårdcentral. Sedan så ska vi nog vara inställda på att livet inte kommer bli riktigt som innan Covid-19, men det betyder inte nödvändigtvis att det blir sämre.
12.13
Har mycket ångest nu speciellt över att smitta andra och att åka kollektivt. Har pyttelite ont i halsen men vill gärna ta mig till min pappa (Han är inte gammal.) men har dåligt samvete att tänk om jag har corona och att jag kommer smitta folk. Är också rädd över att bli smittad.
Mvh William 20 år
@William - Johan Waara svarar: 
Hej William! Inte konstigt att du har ångest över flera delar kopplade till Covid-19. Att man själv skulle kunna göra andra sjuka är självfallet också något att brottas med. Jag ska på inget sätt bedöma dina symtom här, men jag tycker det låter som om du kanske ska vänta med att resa och istället kanske höras med din pappa via någon digital plattform. Rör du dig inte ute bland människor med symtom (även om du kanske inte har Covid-19) så behöver du inte ha ångest över att smitta andra. Statsministern gick igår ut med att vi alla måste hjälpas åt och inte chansa. Kanske har det halsonda släppt om bara några dagar och då kan du besöka pappa. 

Hit kan du vända dig om du mår dåligt eller behöver stöd:

Visa

Anhöriglinjen

Behöver du stöd i din roll som anhörig eller närstående? 

Telefon: 0200-23 95 00

Jourhavande medmänniska

För dig som söker medmänskligt stöd på natten. 

Telefon: 08-702 16 80

Brottsofferjouren

Du som är utsatt för brott, är anhörig eller vittne till brott kan få stöd av Brottsofferjouren.

Telefon: 0200-21 20 19

Kvinnofridslinjen

Stödtelefon för dig som utsatts för hot eller våld. Du som ringer kan vara anonym, och samtalet syns inte på telefonräkningen.

Telefon: 020-50 50 50

Killfrågor

På Killfrågor.se kan du som känner dig som kille chatta anonymt när du behöver någon som lyssnar, stöttar och peppar.

Källa: 1177

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Uppsala

Mer i ämnet