Det var tidigare i veckan som flera Gästrike vatten-kunder hört av sig till företaget med frågor om oannonserade besökare. Något som fått företaget att gå ut med en varning om att vara uppmärksam om det skulle knacka på dörren.
– Jag kan inte svara på vem det är som knackat på eller i vilket syfte, men det är inte vår personal i alla fall. Det är inget vanligt förekommande, men har skett tidigare, så vi går ut och varnar i förebyggande syfte, säger Lena Säfström, kommunikatör på VA-företaget.
”Kommer inte oannonserade”
Vanligtvis finns det ingen anledning för Gästrike Vattens personal att göra hembesök fortsätter Lena Säfström, eftersom de framförallt hanterar drift och underhåll av ledningar i gatan, inte vatten och avlopp i bostadshus.
Vad ska man tänka på om någon skulle ringa på?
– Be personen att legitimera sig och titta efter om de har arbetskläder och bil med våran logotyp på. Om vi av någon anledning skulle behöva komma hem till någon så meddelar vi det i förväg. Vi kommer inte oannonserade och ringer på dörren.