Gun-Britt Wester och hennes man är sedan förra året ”postfria” ett par gånger i veckan. Tidigare i år var det värre, men de får fortfarande vänta länge på brev och paket.
– Vi har ju fått vänta jättelänge på kallelse till läkartid och jag väntade på resultat från undersökningar som var jätteviktiga. Den här viktiga posten låg i två veckor innan den delades ut.
Sjukhuskallelsen uteblev
Hennes man var till exempel kallad till sjukhuset. En kallelse som aldrig kom. Till slut ringde och fick då veta att han hade tid – nästa dag. När hennes egna medicinska besked dröjde ringde hon upp Postnord.
– Det var ett jätteviktigt undersökningssvar och jag visste ju att de hade krånglat med min mans brev. Så då ringde jag och de fick söka i säckarna.
Ett annat exempel på när de drabbades av den sena posten var när de blev tvungna att ställa in en semesterresa och skulle få reklamationspengarna via post.
– Vi fick avboka och fick vänta jättelänge. Så då fick vi ringa och söka, då hade de inte heller delat ut.
Lämnade uppmaning
En gång försökte Gun-Britt också vara proaktiv.
– Jag är ju gammeldags så jag skickar ju brev till barnbarnen. Och när ett fyllde år så tänkte jag: ”hon måste ju få det här på sin födelsedag”. Så då skrev jag på framsidan: ”Snälla posten. Se till att mitt barnbarn får det här när hon fyller år”. Men det kom fram först dagen efter.
Gun-Britt vill poängtera att hon inte vill att någon skugga ska falla över de enskilda brevbärarna, som uppgett att de är slitna när de pratat med dem.
– De kan absolut inte rå för det här. Det är ju chefernas fel att de inte hinner med delningen.
LÄS MER: Efter kaoset: Postnord ber om ursäkt