Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om klagomålen från Uppsalahems hyresgäster: ”Tvättmaskinerna fungerar inte längre – det är basala saker som ska fungera” Foto: Catarina Adelsmark/SVT

Hyresgästföreningen om underhållet i Uppsalahems lägenheter: ”Finns en förtvivlan”

Uppdaterad
Publicerad

Femprocentiga hyreshöjningar och bristande underhåll. Enligt Hyresgästföreningen är det en ekvation som inte går ihop. Men enligt föreningen är det verkligheten för många som bor i Uppsalahems lägenheter.

– Missnöjet är starkt hos hyresgästerna, säger Lena Jansson Nordin som är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

I maj 2023 valde Uppsalahem att stoppa allt lägenhetsstyrt underhåll. Underhåll som hyresgästen, enligt hyresgästföreningen, har rätt till.

– Det är ett stort missnöje. Många får vänta länge på åtgärder, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Uppsalahem förvånade över kritiken

Enligt Uppsalahem visar deras senaste kundnöjdhetsundersökning att majoriteten av deras hyresgäster är nöjda. Och förvaltningschefen Benny Enholm håller inte med om att underhållet är eftersatt.

– Det är inte alls många samtal om underhåll vi får så jag blir förvånad över att Hyresgästföreningen lyfter den här frågan, säger Benny Enholm, på Uppsalahem.

Sedan i maj förra året har hyresgästerna inte kunnat beställa underhåll via portalen Bobutiken. Det har gällt så kallat lägenhetsstyrt underhåll (HLU) som exempelvis gäller ommålning eller nyslipade köksgolv.

Höjda hyror riskerar att slå hårt

Nyligen har Uppsalahem öppnat upp för beställning av visst underhåll igen. Vilken typ av underhåll som går att beställa beror på bostadsområde.

– Vi öppnar upp allt mer. Inte allt på en gång men lite pö om pö, säger Benny Enholm, förvaltningschef på Uppsalahem.

Den 1 april så höjdes också hyrorna med fem procent. I en redan tuff ekonomisk situation för många så kommer det slå extra hårt för vissa hyresgäster och kanske har en del inte ens råd att bo kvar, menar Hyresgästföreningen.

– Det är för mycket pengar. Det finns en förtvivlan hos hyresgästerna, säger Lena Jansson Nordin.

I klippet: Så svarar Uppsalahem på kritiken om bristande underhåll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.