Kommunslogans på tillbakagång

Publicerad

Kommunslogans har funnits i Sverige sen 60-talet. Men nu verkar de vara på väg bort. Vi har tagit en titt på Uppsala läns varianter.

Officiella eller inofficiella kommunslogans har länge varit populära i Sverige. Men kanske är den tiden förbi. Nu väljer flera kommuner istället att ha olika budskap i olika sammanhang och att jobba med vad man kallar visioner.

– Det är ju inte en slogan som avgör huruvida människor vill bo och verka på en viss plats. Det är ju annat som styr. Ofta är det kopplat till vad som faktiskt finns på platsen och till känslor. Och känslor är svåra att sätta ord på. Det kommuner istället borde göra är att först svara på varför man vill göra något och sen titta på hur de kan göra det. Idag gör många tvärtom, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Så ser det ut i Uppsala län

SVT Nyheter Uppsala har tittat närmare på hur det ser ut i Uppsala län. Och det visar sig att många kommuner idag väljer bort slogans.

  • Älvkarleby jobbar inte aktivt med någon slogan men använder fortfarande där Dalälven möter havet i ociella sammanhang.
     
  • Tierp har tidigare kommunicerat ut ”här är allt möjligt” men jobbar nu istället med en vision för kommunensom ska presenteras i höst.
     
  • Östhammar – En del av Roslagen används i alla kommunikationer utåt och är till och med en del av kommunens logga.
     
  • Heby har skrotat sin slogan Mitt i allt och jobbar nu istället med en vision kallad En växande landsbygdskommun med trygghet, närhet och livskvalite
     
  • Uppsala har ingen enskild slogan utan jobbar med olika budskap beroende på situation. Den mest kända är ”Välkommen hit, välkommen hem” som bland annat står vid kommunens infarter.
     
  • Knivsta har ingen slogan men däremot ertt visionsarbete som man kallar ”Där framtiden bor”.
     
  • Håbo har ingen slogan men säljer in kommunen genom att bland annat  peka på sitt pendlingsläge mellan Uppsala, Västerås och Stockholm.

Men Enköping sticker ut. Här har man kallat sig Sveriges närmaste stad sedan mitten av 60-talet. Sveriges äldsta kommunslogan.

– Vi har gjort flera undersökningar ute i landet och frågat vad folk vet om Enköpings kommun. Och de allra flesta svarar faktiskt ”Sveriges närmaste stad”, säger Enköpings kommuns näringslivschef, Cissi Lööv.

Uppmanar att testa

Enköping kan sägas ha lyckats med sin slogan men betonar att det också gäller att fylla den med något faktiskt innehåll. Och även om allt fler kommuner skrotar sina tycker Enköping att fler borde testa igen.

– Man måste såklart fråga sig själv varför man vill ha en slogan och vad man hoppas få ut av den. Och då fylla den med innehåll. Men samtidigt tycker jag att det är lite kul med slogans så det kan jag väl säga till andra kommuner: ”Testa!”, säger Linda Karlsberg, verksamhetschef turism Enköpings kommun.

Tidigare slogans i Uppsala län

Visa

Några har varit officiella slogans, andra inte, men alla har vid någon tidpunkt använts av kommunerna.

  • Enköping – Sveriges närmaste stad
     
  • Heby – Mitt i allt
     
  • Håbo –
     
  • Knivsta – Där framtiden bor / En plats att växa på
     
  • Tierp – Här är allt möjligt
     
  • Uppsala – Tillväxt varje dag sedan 1286 / Välkommen hit. Välkommen hem / Svaret finns i Uppsala
     
  • Älvkarleby – Där Dalälven möter havet / Mycket talar för Älvkarleby
     
  • Östhammar – Storstaden på bekvämt avstånd / Rätt in i framtiden / En del av Roslagen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer