Arkivbild på järnvägen vid Åby. Foto: Cissi Säfström/SVT

Lägre bullerkrav vid bostadsbyggande

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har valt att tillmötesgå riksdagens krav på en höjning av riktvärdena för buller från spår och vägar vid bostadsbyggande.

Beslutet innebär att bullret vid bostäder på upp till 35 kvadratmeter får uppgå till 65 decibel vid fasaden, höjt från tidigare 60 decibel. Och för bostäder större än 35 kvadratmeter höjs riktvärdet till 60 decibel från 55 decibel.

– Jag är kluven, säger kommunalrådet Erik Pelling (S) ansvarig över Uppsala kommuns bostadsbyggande.

Tänkt att underlätta

”Det här underlättar för kommuner som vill bygga bostäder i trafikintensiva lägen”, säger bostadsminister Peter Eriksson (MP).

– Det är rätt att bygga även i trafikintensiva lägen då det ofta är projekt som båda kan försköna och förbättra områdena och staden i stort. Samtidigt ska inte bullerproblem viftas bort. Buller kan döda, säger Erik Pelling (S).

Har tidigare sagt nej

Riktlinjerna drevs igenom av Allianspartierna. S och MP röstade tidigare nej till lägre bullerkrav bland annat av folkhälsoskäl.

– Det går att bygga i dessa lägen med nuvarande lagstiftning och med nuvarande bullerregler, säger Erik Pelling (S).

Läs mer: Tiotusentals bostäder planeras nära järnvägsspåren i städerna

De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 juli 2017.

”Ingen stor förändring för Uppsala”

För Uppsala kommuns del menar dock Erik Pelling (S) att de nya reglerna inte kommer påverka nämnvärt.

– Jag tror egentligen det ger mer utrymme till andra kommuner i landet. För vår del handlar det snarare om att vi får fler verktyg vid framtida byggande.

Det är ju din regeringen som gått med på detta nu?

– Ja, och jag har förståelse för att det kan behövas med tanke på andra kommuner i landet, men för Uppsalas del var det inte det primära för att få till mer byggande.

Läs mer: Så vill Uppsala bygga vid spåren

”Förhandlingspositionen kan förändras”

Pellings kluvenhet bottnar i risken att kommunens kontroll över byggandet urgröps.

– Vår förhandlingsposition som kommun kan bli sämre mot byggherrarna i stort.

Hälsofrågan?

– Idag finns det ju mycket bra fönster som är bullerskyddande och så, så framöver handlar det nog mer om att skydda uteplatserna och de utrymmen som ligger utanför fasaden, säger han vidare.

Uppsala

I landets fjärde största kommun finns flera planer på byggen nära järnvägen. Det kommer att ge över 7.000 bostäder i kommunen.

Här är några av de kända planerna:

Börjetull

Industriområdet Börjetull i de södra delarna av Librobäck ska bli en ny stadsdel med cirka 1.500 bostäder och 9.000 kvadratmeter för kontor och andra verksamheter. Området får också nya förskolor och en ny stadspark.

Juvelen

I södra delen av Uppsalas resecentrum byggs det nya kontors- och affärshuset Juvelen.

Kungsängen

I området, som delvis ligger nära järnvägen, planeras 4.000 lägenheter och 600.000 kvm lokalyta för verksamheter.

Storvreta

Storvreta samhälle, som ligger längs järnvägen drygt en mil norr om Uppsala, beräknas kunna växa med 1.600 bostäder och få ett nytt centrum och en ny järnvägsstation.

Källa: Uppsala kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.