Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi som kör långsamtgående fordon kommer bli måltavlor för irritation.” Hör protesterna kring planerna för väg 288 i videon. Foto: Frida Wallin Nilsson/SVT

Långsam protest på hjul mot planerat vägombygge mellan Gimo och Börstil

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket vill bygga om väg 288 mellan Gimo och Börstil i Östhammar till en kostnad av 800 miljoner kronor. Flera boende i området är kritiska till förslaget. Under torsdagseftermiddagen genomfördes en protestaktion mot ombyggnadsplanerna.

”[...] skapar fler brister än vad den löser!” Så lyder delar ur dokumentet från den nybildade gruppen Samhällsfunktion. En grupp som protesterar mot förslaget att bygga om väg 288 mellan Gimo och Börstil.

Åke Andersson, en av medlemmarna i gruppen, deltog under torsdagen i en manifestation i Hökhuvud i Östhammars kommun mot byggplanerna.

– Det kommer bara bli sämre för alla som bor och verkar vid vägen. Vägar blir splittrade, åkermarker och betesmark påverkas. Allt för att man ska bygga åtta kilometer ny väg, säger Åke Andersson.

Mötesfri 2+1-väg får kritik

Förslaget, som kommer från Trafikverket och regionen, innebär bland annat att man ska bygga om väg 288 till en mötesfri väg. En så kallad 2+1-väg.

Gruppens främsta kritik till förslaget består i bristen på omkörningsmöjligheter längs den planerade sträckan.

– Det är redan många som är arga på oss som kör epa så det kommer bli kaotiska omkörningar och många som slåss om den här vägen, säger 19-åriga Elin Andersson som ofta kör sin epa på sträckan. Också hon deltog i manifestationen under torsdagseftermiddagen.

Enligt Trafikverket kan utbyggnaden påbörjas tidigast 2028. Förutsatt att detaljplanen vunnit laga kraft.

I klippet: Se protestgruppens manifestation i påsktrafiken

Rättelse: I tidigare version uppgavs siffran 550 miljoner kronor för ombyggnationen. Kostnaden är nu beräknad till 800 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.