Universitetskanslersämbetet menar att vi kommer att behöva vänja oss vid en ny verklighet i skolan med färre behöriga lärare. Foto: TT/Jonas Ekström

Lärarläget kommun för kommun

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter har haft kontakt med samtliga utbildningschefer i länet med ansvar för grundskolan. På många håll ser det ut som kommunerna har koll på läget. Svårast har det varit i Östhammar att få lärare till utlysta tjänster.

  • Knivsta kommun

”Vi har ännu inte hunnit samla in resultatet från skolorna, görs alltid vid skolstart. Jag vet att det pågår några rekryteringar. Min upplevelse är att det har fungerat bra på skolorna att få tag i behörig personal. Sedan tidigare har det varit svårast att få behörig personal i ämnena musik och slöjd men där har det löst sig inför det här läsåret. Knivsta kommun har under åren kunnat rekrytera behörig personal och tendensen verkar vara densamma inför det här läsåret. Fortsatt svårt att få behöriga fritidspedagoger.”

Britt-Marie Hedlund, skolchef i Knivsta kommun

  • Uppsala kommun

”Vi har en positiv utveckling då vi i snitt har haft tio sökande till varje tjänst, varav sex har varit behöriga. Svårast att få tag på har varit lärare som har praktiskt estetiska ämnen och lärare som undervisar i spanska, tyska och franska. Sen har det varit lättare att få tag på lågstadielärare jämfört med ämneslärare på högstadiet.”

Ingela Hamlin, grundskolechef vid Uppsala kommun

  • Älvkarleby kommun

”Vi har i stort sätt behöriga lärare i all verksamhet, saknar två behöriga men har täckning ändå. I syslöjd saknas det en behörig pedagog samt en sv/so-lärare. Vi har en liten brist i behöriga fritidspedagoger.”

Per-Anders Olsson, skolchef Älvkarleby kommun

  • Enköpings kommun

”Läget är bättre än tidigare år och vi räknar med att ha full bemanning vid skolstart. Vi har några enstaka vakanser som beror på sent byte av tjänst och vi räknar med att tillsätta dessa denna vecka alternativt. kommande vecka. Det handlar för oss om finjusteringar av kombinationstjänster dvs. lärare som har undervisning på mer än en skola.

Det är inget särskilt ämne/ämneskombination som sticker ut.”

Anders Härdevik, verksamhetschef grundskola

  • Tierps kommun

”Totalt i kommunens grundskolor så saknas sex lärare med legitimation. Det är inte något speciellt ämne som sticker ut utan det är spritt på lite olika ämnen. Vi räknar med att ha full bemanning men att det kommer vara personal utan lärarlegitimation på några av tjänsterna.”

Ulf Sjulander, skolchef

  • Heby

”Det finns någon enstaka lärartjänst som inte är bemannad än. På de flesta skolor är organisationen klar. Tydligt är att det är svårast att få tag i behöriga lärare i språk samt i de praktisk/estetiska ämnena. På vissa tjänster har vi obehöriga lärare och de ämnen som sticker ut är slöjd och musik. På någon enhet har vi ej heller behöriga speciallärare/specialpedagoger anställda. Vi ser att de är allt färre sökande på de utannonserade tjänster. Ser även en något större rörlighet än för ett par år sen. Rektorerna får lägga allt mer tid på rekrytering nu än tidigare.”

Dan Bergqvist, barn- och utbildningsförvaltningen

  • Östhammar

”Vi har i dagsläget 16 obehöriga och några vakanser. Det är de praktiskt estetiska ämnena som är svårast, både vad gäller behörighet och vakanser. Vi har haft jättesvårt att rekrytera.”

Lisbeth Bodén, barn och utbildningschef

  • Håbo

”Så gott som alla tjänster tillsatta på våra grundskolor. En speciallärare och 20 procent musik är tjänster som ej ännu är tillsatta. Alla skolor utom en har svarat på min fråga och för någon vecka sedan hade de alla tjänster tillsatta. Läget i år är bättre än tidigare och skolledare berättar att de har fler sökande på tjänsterna.”

Ewa Johansson, verksamhetschef vid barn- och utbildningsförvaltningen.

Uppgifterna bygger på svar under vecka 32, därför kan läget har förändrats i flera kommuner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.