Matsvinn beror på skolmiljön: ”Sluta skuldbelägga eleverna”

Uppdaterad
Publicerad

Var sjätte skollunch slängs bort. För Uppsala kommuns del handlar det om 1,5 ton mat dagligen. Och att så mycket mat slängs beror till stor del på miljön i skolmatsalen som kan vara bullrig och stressande, menar Livsmedelsverket.

– Jag äter absurt långsamt. När kompisarna vill gå är jag inte klar och då blir det att jag slänger, säger Amanda Axelsson Viberg på Nannaskolan i Uppsala.

– Det är för att du håller på så mycket med mobilen, kontrar kompisen Amelle Meshesha Wimmer med.

Hur mycket de äter, eller snarare inte äter, i skolan är något Livsmedelsverket har tittat närmare på som en del av arbetet med Agenda 2030-målet att halvera matsvinnet. I deras andra kartläggning av matsvinnet i svenska skolor framkommer att det framför allt är miljön i skolmatsalen som leder till att maten slängs.

– Vi måste sluta skuldbelägga eleverna när det gäller skolan för maten som slängs. Det är många andra faktorer som gör att maten slängs, säger Karin Fritz som är projektledare och jobbar med matsvinnsfrågor på Livsmedelsverket.

”Påverkar hela skoldagen”

I Uppsala kommun slängs dagligen omkring 1,5 ton mat i skolorna. En skola som under några år aktivt jobbat med att motverka matsvinnet är Nannaskolan.

– Skolrestaurangen ska vara ett trevligt ställe som man tycker om och vill komma tillbaka till. Alla ska tycka om det och det är jag som rektor som sätter den ribban, säger Nannaskolans rektor Henrik Ljungblom som strävar efter att få både elever och personal att trivas i matsalen.

Karin Fritz menar att det får allvarliga konsekvenser när eleverna inte äter skolmaten.

– Det påverkar skoldagen och trivseln på lektionerna, säger hon.

Vilka miljöfaktorer Karin Fritz syftar på och hur man jobbar mot svinnet på Nannaskolan kan du höra mer om i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.