Kocken John Honkamäki har sett att intresset för matlagning har ökat bland kunderna. Foto: Filip Jemtelius/SVT

Mer utländsk mat på borden när resandet uteblev

Publicerad

När pandemin satte stopp för resor och utforskandet av andra kulturer så ökade försäljningen av utländska varor i matbutiker. Det har man märkt av i Uppsala där önskemålen från kunder har blivit allt mer specifika och extrema.

– Det är varor från hela världen, alla vill ha sina minnen, säger kocken John Honkamäki.

Innan coronapandemin försökte många matbutiker minska sitt sortiment för att kunna pressa priserna. Men i takt med att allt mer tid spenderades hemma och vanorna förändrades växte matlagningsintresset i de svenska hemmen. Och det fick motsatt effekt.

– Någon vecka så plockade vi in 350 nya varor till affären, säger John Honkamäki, kock vid Ica Kvantum Gränby.

Avancerad köksutrustning

Det var inte bara råvaror som folk köpte mer av, utan även efterfrågan av köksutrustning för att laga mer avancerade rätter.

– Jag vet inte hur många som har frågat mig om hur de ska använda sin sous vide-apparat.

Hör mer om de nya mattrenderna i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.