Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Det tickar på. Nästa vecka kan det vara uppe i 15 miljoner, säger Kjell-Åke Jonsson som driver Nelins. Hör mer i klippet. Foto: Christoffer Urborn/SVT

Nelins drabbad av bedragare – falska beställningar för 10 miljoner kronor

Uppdaterad
Publicerad

Bedrägeriet som Nelins i Uppsala drabbats av är så omfattande att varorna inte ens skulle rymmas inne i butiken.

Nu kämpar livsmedelsbutiken i Librobäck för att få stopp på falska beställningar.

– Det är uppe i 10 miljoner kronor, nästa vecka kan det vara 15, säger Kjell-Åke Jonsson.

En klassisk id-kapning, men mot ett företag. Så kan man beskriva det som drabbat livsmedelsbutiken Nelins i Librobäck.

En eller flera personer ska med Nelins namn och organisationsnummer ha beställt varor av leverantörer – främst utländska – för att sedan få allt levererat till adresser i Stockholmsområdet.

Men betalningarna uteblir och istället går kraven vidare till Nelins, vilket UNT var först att rapportera om.

Skulden växer hela tiden

Kjell-Åke Jonsson, som driver butiken med sina bröder, uppskattar att bedrägeriet handlar om varor för 10 miljoner kronor. Än så länge.

– Det tickar på så nästa vecka kan det vara uppe i 15 miljoner. Vi vet ju inte om det här förrän några månader efter beställningen, då det kommer betalningspåminnelser, säger han.

I klippet ovan: Kjell-Åke Jonsson om bedrägeriet och om hur det slår mot butiken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
ID-kapningar och bluffakturor – så drabbas tiotusentals företag Foto: Oskar Omne

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.