Det är Sveriges första eldrivna väg där elen kommer från en skena i marken. Skenan är elektrifierad och bilen drivs med el från skenan. Det är en två kilometer lång sträcka mellan Arlanda och Rosersberg och den första i Sverige som nu anläggs på allmän väg. Postnord ska snart börja testköra ett tiotal godsleveranser om dagen.
– Med den här tekniken kan vi få ner koldioxidutsläppen och även få lägre transportkostnader, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC
Det finns andra tekniker med eldrift som testas i Sverige bland annat med med luftburna ledningar. Med med en skena i vägen kan fler fordon utnyttja tekniken
– Luftledningar fungerar inte för personbilar, säger Hans Säll. Avståndet upp till ledningarna blir för högt.
Märker ingenting
En annan fördel som lyfts fram är att man inte behöver ha så många eller stora batterier som i en helt batteridriven bil. Batterierna kan dessutom laddas under färd. Elen matas fram bara när det passerar ett fordon och som chaufför ska man inte märka någon skillnad
– Strömavtagaren är automatisk och känner av när du är på en väg som är elektrifierad. Den klarar även tvära svängar, säger Hans Säll.
Projektet är beställt av trafikverket. Ambitionen är att bygga ett vägnät över hela Sverige och gärna över resten av Europa.