Oro för barnens språkutveckling

Uppdaterad
Publicerad

Föräldrar och pedagoger är upprörda över att modersmålsenheten i Uppsala riskerar att försvinna. – Det kan få stora konsekvenser för barnens språkutveckling, säger modersmålspedagogen Janet Ahlberg.

Än är inget klart än, men enligt det arbetsmaterial som Uppsala kommun tagit fram kommer modersmålsenheten att fasas ut under ett års tid. Det här upprör flera föräldrar runt om i Uppsala.

– Det kommer att bli flerspråkighet på pappret. Ska man sätta dem i ett rum med en i-pad? De har inte gett svar på hur det ska fungera i praktiken. Hur ska kompetensen finnas kvar när modersmålspedagoger försvinner?, undrar Constanze Ackermann-Boström.

”Kan få stora konsekvenser”

Även modersmålspedagoger är kritiska.

– Jag tror att flerspråkiga barn förlorar på det här eftersom de inte får regelbundet stöd från dem som kan deras språk och kultur. Det kan få stora konsekvenser för barnens identitet och språkutveckling och deras framtida skolgång, säger Janet Ahlberg, pedagog vid modermålsenheten.

Men miljöpartiets förste vice ordförande i utbildningsnämnden, Linda Eskilsson, tycker att många missat en viktig del av det förslag som håller på att arbetas fram.

– Jag tycker att man har missat att vi fortfarande i det nya arbetssättet även har stöd av modersmålspedagoger i barnens egna språk, säger Linda Eskilssson (MP).

”Annan sak att jobba med yngre”

Att det skulle vara pedagoger från Språkskolan som tillsammans med förskolepersonal ska ersätta modersmålenhetens arbete tycker inte Janet Ahlberg räcker.

– Språkskolan jobbar nu med grundskolebarn och gymnasiebarn, och att jobba med äldre är en helt annan sak än att jobba med förskolebarn. För att jobba med yngre barn behöver man en annan kompetens, säger Janet Ahlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.