Experten: ”Förändringar i skolan skapar oro”

Publicerad

Orostider gör att vi måste tänka om och gynna landsbygden, anser organisationen Hela Sverige ska leva. Där har skolan en viktig funktion som centralt nav i bygden. Men varken skolresultat eller någon ökande avfolkning på landsbygden kan spåras i forskningen.

I Vikstaby, en liten men anrik landsbygdsort i norr om Uppsala, finns en förskola med ett tjugotal barn och den är viktig för att göra bygden levande, menar Håkan Lindholm, före detta ordförande i Hela Sverige ska leva i Uppsala län.

– Har man en skola i bygden så finns det ett liv, och vi behöver ha liv omkring oss, säger han.

Obetydligt för skolresultaten

Huruvida barnens skolresultat verkligen påverkas av skolgång i en landsbygdsskola eller en tätortsskola tycks generellt sett inte gå att avgöra.

– I genomsnitt ser vi inga effekter i forskningen även om det finns undantag, säger Jonas Larsson Taghizadeh, forskare i statsvetenskap vid Uppsala universitet.

Kan man mäta effekter på till exempel trivsel och välmående?

– I intervjuer med skolbarn och föräldrar så ser vi en stor oro över förändringarna, säger han.

Ingen avfolkning

Någon större avfolkning av landsbygden till följd av skolnedläggningar kan inte heller styrkas i forskningen.

– Det finns en bra studie här vid universitetet som inte visar på någon större avfolkningseffekt på grund av skolnedläggningar, säger Jonas Larsson Taghizadeh.

Hör mer om forskningen i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.