– Många av våra användare hör av sig och undrar vad som händer, och vi tycker det är mycket märkligt att kommunen begränsar valmöjligheten för dem som parkerar, säger Johan Birgersson, koncernchef för Easypark Group i Sverige.
Det var i förra veckan som alla Easyparks kunder fick ett SMS om att tjänsten skulle upphöra i Uppsala.
Rickard Malmström (MP) är ordförande i det kommunala parkeringsbolaget. Han tycker att kommunen haft kunderna i fokus.
– Vi ville göra det tydligare och ta bort extrakostnader som kunderna riskerade att råka ut för. Därför blev en upphandling nödvändig, säger han.
– De flesta vill ju ha en så enkel och billig parkering som möjligt.
Lotten fick avgöra
När tre kandidater återstod i upphandlingen tog det kommunala parkeringsbolaget till lottning, vilket upprör Easypark.
– Det känns jättemärkligt. Särskilt om man tänker på att kommunen ska fatta beslut som är bra för medborgarna, säger Johan Birgersson.
Rickard Malmström påpekar att man bara följt lagen om offentlig upphandling.
– Det är så man gör om man har flera likvärdiga aktörer kvar – då lottar man. Men jag kan förstå om man som aktör blir besviken över att inte få vara med längre.
”För mig blir det bökigt”
Ensom vanligtvis brukar använda sig av parkeringsappar för att parkera är Ronnie Mazzanti. Han ställer sig kritisk till kommunens beslut.
– Jag tycker att det här är väldigt konstigt, och för mig blir det bökigt. Jag har en leasingbil genom företaget, och vi har använt oss av Easyparks applikation eftersom den är störst av alla, det här var inte ett bra beslut, säger han.