Enligt regionrådet Björn Owe Björk(KD), ska inte förlusterna vid bussdepån påverka andra av Region Uppsalas verksamheter. Foto: SVT

Regionrådet om miljonsmällen i Fyrislund: ”Det är inte bra”

Uppdaterad
Publicerad

Det är politikerna i fastighets- och servicenämnden som har det yttersta ansvaret för bygget av en ny stadsbussdepå i Fyrislund i Uppsala. En anläggning som både försenats och kommer blir mycket dyrare än beräknat.

– Det är inte bra, skattebetalarna har lidit en skada, säger regionrådet Björn-Owe Björk (KD).

Just nu sitter tjänstemännen på Region Uppsala och räknar på hur mycket förseningen av bussdepån har kostat. Enligt vad SVT Nyheter Uppsala erfar kan stilleståndskostnaderna landa på mellan 100 och 200 miljoner kronor. Det här är kostnader som inte uppkommit om bygget framskridit enligt plan.

Men de extra pengarna ska finnas i projektbudgeten, enligt Björn Owe Björk (KD), och miljonsmällen i Fyrislund ska inte påverka annan verksamhet.

– Det är pengar som vi har i vår ordinarie plan, så det är inte ett bekymmer. Problemet är att skattebetalarna har lidit en skada av att man inte har kunnat hålla den kvaliteten som vi har beställt.

För en dialog om extrakostnader

Björn-Owe Björk (KD) berättar att man nu för en dialog med företaget WSP om de extrakostnader som, enligt Region Uppsala, uppkommit till följd av bristande leverans. SVT Nyheter Uppsala har under dagen varit i kontakt med WSP. Svaret från företaget är att man för diskussioner om kritiken direkt med Region Uppsala och att man inte, i nuläget, vill kommentera den processen.

Region Uppsala har riktat udden mot generalkonsulten och kommer att kräva ersättning för vad förseningen kostat. Men frågan är vilket ansvar som fastighets- och servicenämnden har för den uppkomna situationen. Borde man ha agerat tidigare?

I klippet svarar fastighets- och servicenämndens ordförande Björn Owe Björk (KD).

Nya stadsbussdepån

Region Uppsala har gett byggentreprenören HENT i uppdrag att bygga Uppsalas nya stadsbussdepå i Fyrislund. Projektet är budgerat att kosta 850 miljoner kronor. Projektet omfattar cirka 11 000 kvadratmeter byggnadsarea och 62 000 kvadratmeter markarbeten fördelat på verkstads- och administrationsbyggnad, servicehall (inkl tvätthall), förrådsbyggnad, gasbyggnad samt 180 rampplatser för uppställning av bussar. Depån väntas kunna börja användas nästa sommar. I dag ligger Uppsalas stadsbussdepå mitt i Uppsala.

Källa: Byggbolaget HENT och Region Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.