Kristina Westling, konsumentrådgivare vid Konsument Uppsala, ser en ökning av anmälningar mot hälsokostföretag.

Rekordmånga klagar på hälsopreparat

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen på hälsokostföretag har ökat det senaste halvåret i Uppsala kommun jämfört med tidigare år.

– Fortsätter det så här är vi illa ute, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare.

Det senaste halvåret har det kommit in 27 klagomål på hälsokost- och vitaminpreparat i Uppsala och det är en rekordhög siffra jämfört med de senaste fem årens första sex månader. Under hela förra året kom det in 17 klagomål.

– Hälsokostprodukter har kommit som en raket och ligger nu på en fjärdeplats när det gäller vad konsumenter klagar på. Förra året var det inte ens med på topp tio. Fortsätter det så här är vi illa ute, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare vid Konsument Uppsala.

Se mer: Elvi sa nej till piller – jagas av fogden

”Svårt att säga upp”

Oftast handlar det om konsumenter som klickat på en länk på internet för olika provprodukter eller som blivit uppringda av telefonförsäljare som vill erbjuda tester av olika preparat. Ofrivilligt har konsumenterna sedan fått en prenumeration på halsen.

– De tror att det är provpaket men det är ofta en prenumeration. Det har inte varit tydligt vad det är tjänsten går ut på och det är otroligt svårt att säga upp, säger Kristina Westling.

Även nationellt märks samma trend. Konsumentverket har en kategori som heter kosttillskott och i den kom det in 477 anmälningar i januari till och med dagens datum förra året. I år är den siffran 647. Även på riksnivå handlar det ofta om så kallade abonnemangsfällor.

– Ofta är det inte tydligt att man tackat ja till abonnemang, säger Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket.

”Öppna och skicka tillbaka”

Konsumnet Uppsala råder alla som är med om det att öppna breven med produkterna som man får hemskickade, trots att man inte beställt det eller vill bestrida fakturorna.

– Om man bara skickar tillbaka så kan de skicka det vidare till inkasso. Det viktiga är att ta reda på vilket företag det är. Skriv till dem och förklara varför du inte ska betala, säger Kristina Westling.

Uppmanar att inte testa

Hon uppmanar också alla att inte klicka på saker på nätet som man inte känner till och att inte testa provpaket eftersom det kan vara prenumerationer som sedan fortsätter.

– Man kan få stöttning av oss på Konsument Uppsala om man känner sig rådvill.

Antal anmälningar hälsokostpreparat i Uppsala

2012: 30 klagomål varav 18 första halvåret

2013: 34 klagomål varav 16 första halvåret

2014: 33 klagomål t varav 12 första halvåret

2015: 17 klagomål varav 12 första halvåret

Källa: Konsument Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.