– Vi är, på populationsnivå, så aktiva som samhället vi lever i tillåter, vilket är en av förklaringarna till låga nivåer av fysisk aktivitet hos barn och vuxna, säger Daniel Berglind, docent i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet.
Mycket skärmaktivitet, aktiva transporter som väljs bort, mat som körs hem och mindre utelek driver utvecklingen åt fel håll, menar han.
– Nivåer av fysisk aktivitet tenderar att följa med genom livet. Således är det viktigt att lägga grunden för goda rörelsevanor tidigt i livet.
Daniel Berglind betonar att frågan om fysisk rörelse måste lyftas från individnivå.
Ett samhällsproblem
– Vi måste förstå att fysisk inaktivitet är ett samhällsproblem som måste behandlas på populationsnivå, inte på individnivå. Vi måste se till att bygga ett samhälle som främjar fysisk aktivitet. Sen bör även daglig fysisk aktivitet prioriteras mer i läroplaner för att lägga grunden för goda rörelsevanor.
Du jobbar med en matris där personal kartlägger barns rörelse. Hur ser man till att det inte blir skuldbeläggande och utpekande?
– Man bör arbeta med att uppmuntra till mer rörelse/lek och inte arbeta med ”pekpinnar” och måsten. Förklarar man för föräldrar varför och hur man arbetar med fysisk aktivitet ökar chansen att fler inser vikten av rörelse på förskolan och därmed ökar chansen för förståelse för förskolans arbetssätt.
Klippet: Så får du in mer rörelse i barnens vardag.