Foto: SVT

Så säkra är Uppsalas cykelstråk

Uppdaterad
Publicerad

Varje år omkommer i genomsnitt 24 cyklister i trafiken och cyklister är den trafikantgrupp som står för flest allvarligt skadade i trafiken. En kartläggning av Uppsalas större cykelstråk visar dock att de flesta är hastighetssäkrade. Vår reporter har cyklat ett av stråken för att kolla säkerhetsåtgärderna – från Carolina Rediviva, längs Dag Hammarskjölds väg och Norbyvägen.

Det är Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, som kartlagt fem av Uppsalas mest centrala och vältrafikerade cykelstråk. Detta för att göra en säkerhetsbedömning av vägar och korsningar, och visa var en som cyklist bör vara särskilt uppmärksam.

Hur säker cykelvägen är avgörs på hur bra sikten är; hur avskild cyklisten är från motortrafikanter och vilken hastighet som gäller. Förenklat: desto mer avskildhet och lägre hastighet – desto högre säkerhet.

De fem cykelstråken

Vaksalatorg – Källparken

  • Säker väg där separerad gång- och cykelbana är vid eller skild från väg hela stråket.
  • Vanligaste ställena som en bör vara extra uppmärksam vid är övergångsställen eller gångpassager med väjningsplikt. Detta eftersom det inte finns något i körbanan som tvingar förare att sänka hastigheten vid övergången.

Linnéträdgården – Tuna Backar

  • Säker väg där separerad gång- och cykelbana skild från väg nästan hela stråket. Bitvis mer osäkert mellan Råbyvägen och Linnéträdgården där cykelbanan är i gatan.
  • Flera övergångsställen med hastighetssänkare som rondell och trafikljus. Även en cykeltunnel

Berthåga genom Luthagen till Skolgatan

  • Säker väg där separerad gång- och cykelbana är vid eller skild från väg hela stråket.
  • Flera övergångsställen med hastighetssänkare som rondell och tunnel under Luthagsesplanaden. Även flera varningar för att vara extra uppmärksam vid korsningar som saknar övergångsställen.

Norbyvägen från Blåsen hus till Valsätra

  • Säker väg där separerad gång- och cykelbana är vid eller skild från väg hela stråket.
  • Rad platser där en som cyklist behöver vara extra uppmärksam, framförallt i de mer högtrafikerade områdena nära universitetsområdet och Kåbo. Även nere vid Norby och Valsätra bör en vara extra uppmärksam vid övergångsställen eller gångpassager med väjningsplikt.

Observatorieparken till Valsätra Ultuna via Dag Hammarskjölds väg

  • Säker väg där separerad gång- och cykelbana är vid eller skild från väg runt halv stråket – sträckan mellan Kyrkogårdsgatan och Ulleråker. Efteråt ökar hastigheten till 70km/h efter Kronparken och då är det bra att vara mer uppmärksam.
  • Flera platser där en som cyklist behöver vara extra uppmärksam, framförallt i de mer högtrafikerade områdena nära Slottsparken och sjukhusområdet. Även sträckan nära SLU bör en hålla koll då hastigheten är hög och övergångsställen antingen inte finns eller inte har några hastighetssänkande åtgärder.

Varje år omkommer i genomsnitt 24 cyklister i trafiken och cyklister är den trafikantgrupp som står för flest allvarligt skadade i trafiken. Tre av fyra cyklister som omkommer kolliderar med ett motorfordon.

Varje år skadas ungefär 2000 cyklister allvarligt, åtta av tio i en singelolycka. Ungefär 15 procent av singelolyckorna kan relateras till vägmiljöns utformning och minst sex av tio som skadas allvarligt gör det på det kommunala vägnätet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.