Så ska Uppsala få tillbaka sina besökare: ”2022 blir viktigt”

Publicerad

Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen. Antalet gäster på Uppsalas större besöksmål har varierat kraftigt visar siffror från Destination Uppsala.

Några av platserna, som Botaniska trädgården och Fjällnora hade fler besökare under 2021 i jämförelse med 2019. Men än är det långt kvar innan Uppsala är tillbaka på nivån före pandemin.

– 2022 kommer att vara ett viktigt år för Uppsalas besöksnäring, nu öppnar vi upp igen och det finns stora förhoppningar. Vi får välkomna större evenemang tillbaka vilket får hjulen att snurra. Det skapar trafik och gäster för hela besöksnäringen, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. 

Samtidigt som de utländska turisterna varit betydligt färre än tidigare har Uppsala fått fler svenska gäster från hela landet och närområdet. Sommaren 2019 var cirka 58 procent av de intervjuade besökarna bosatta i ett land utanför Sverige.

Vinnare – och förlorare

Till de besöksmål som gynnats av pandemin hör också Ulva kvarn och Salsta slott som fick hälsa betydligt fler gäster välkomna. Domkyrkan, Fyrishov och evenemangslokaler som UKK förlorade många tusen besökare.

– Under pandemin har vi sett ett förändrat beteende som påverkar sättet man reser på, vi har sett ett ökat intresse för upplevelser utomhus och ett minskat affärsresande, säger Helena Bovin.

Affärsresande är den grupp som hon tror kommer ta längst tid att återhämta sig. Samtidigt menar hon att Uppsala står starkt och att det finns ett stort intresse för att välja Uppsala för evenemang och möten. Det finns goda förhoppningar framåt, anser hon.

I klippet: Hör om Destinations Uppsalas strategi för att få hit fler besökare

Populäraste besöksmålen i Uppsala

Botaniska trädgården – 284 361 besökare (2019), 294 112 (2021)

Fjällnora – 88 110 besökare (2019), 146 000 (2021)

Fyrishov (hela anläggningen) – 1 410 000 besökare (2019), 775 000 (2021)

Gamla Uppsala kyrka – 105 000 besökare (2019), 90 000 (2021)

UKK – 325 000 besökare (2019), 81 430 (2021)

Ulva kvarn – 168 730 besökare (2019), 96 360 (2021)

Uppsala domkyrka – 600 000 besökare (2019), 194 000 (2021)

Besökare i Uppsala

  • Snittåldern 45 år
  • En tredjedel av besökarna är bosatta utanför Sverige
  • Den vanligaste sällskapssammansättningen är par, och tre av tio har barn med sig i resesällskapet
  • Majoriteten kommer till Uppsala med bil
  • Hälften av besökarna stannar i Uppsala över dagen. De övernattande besökarna stannar oftast i en eller två nätter och bor i regel på hotell eller hemma hos släkt och vänner.
  • Två av tre har Uppsala som huvuddestination för sin resa.
  • De vanligaste aktiviteterna är besök till museer och besöksmål samt restaurang/café-upplevelser
  • Besökarna spenderar i snitt 1 021 kr per dygn under sitt besök. Övernattande besökare spenderar i snitt 1 466 kr. Dagsbesökare spenderar i snitt 587 kr.

Undersökningen ovan avser privatresenärer.

Källa: Destination Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.