– 2022 kommer att vara ett viktigt år för Uppsalas besöksnäring, nu öppnar vi upp igen och det finns stora förhoppningar. Vi får välkomna större evenemang tillbaka vilket får hjulen att snurra. Det skapar trafik och gäster för hela besöksnäringen, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.
Samtidigt som de utländska turisterna varit betydligt färre än tidigare har Uppsala fått fler svenska gäster från hela landet och närområdet. Sommaren 2019 var cirka 58 procent av de intervjuade besökarna bosatta i ett land utanför Sverige.
Vinnare – och förlorare
Till de besöksmål som gynnats av pandemin hör också Ulva kvarn och Salsta slott som fick hälsa betydligt fler gäster välkomna. Domkyrkan, Fyrishov och evenemangslokaler som UKK förlorade många tusen besökare.
– Under pandemin har vi sett ett förändrat beteende som påverkar sättet man reser på, vi har sett ett ökat intresse för upplevelser utomhus och ett minskat affärsresande, säger Helena Bovin.
Affärsresande är den grupp som hon tror kommer ta längst tid att återhämta sig. Samtidigt menar hon att Uppsala står starkt och att det finns ett stort intresse för att välja Uppsala för evenemang och möten. Det finns goda förhoppningar framåt, anser hon.
I klippet: Hör om Destinations Uppsalas strategi för att få hit fler besökare