I mitten av september dog en kvinnlig motorcyklist på E4 mellan Rosersberg och Stora Wäsby trafikplatser, i en kollision med en lätt lastbil.
Föraren misstänks ha smitit men kunde gripas senare. Han misstänks för en rad brott, bland annat vållande till annans död. I förhör har föraren nekat till alla misstankar.
Längs med vägavsnittet finns röda skyltar som varnar för olycksrisken. Här passerar hundratals bilpendlande Uppsalabor varje dag.
Inga insatser
Och statistiken placerar E4 i en särställning när det kommer till olyckor med personskador. Under 2022 skedde 23 olyckor på sträckningen genom Uppsala län med personskador. Bara väg 55 var mer drabbad, med 31 olyckor.
Motsvarande siffror för E4 i Stockholm var 165 olyckor där någon skadade sig. Det är ett hopp ned till tvåan på listan, E20 med 139 olyckor.
Trafikverket har inga nya insatser på gång för att höja säkerheten på E4 och framhåller att olyckorna oftast inte är allvarliga.
– När det är mittseparerat är den vanligaste olyckan ”upphinnande-olyckor”, att man kör på någon bakifrån. Lyckligtvis brukar de olyckorna inte vara riktigt svåra, säger Maria Krafft, säkerhetsdirektör på Trafikverket.
Pekar på yrkesförarna
Trafikverket vill framför allt att yrkesförarna, taxiförare och andra som transporterar varor, börjar köra långsammare.
– Vi har mycket sådan trafik på den här sträckan. De skapar en norm. Människan är ett flockdjur, så andra tar efter, säger Maria Krafft vid Trafikverket.
I videon: De lastas för sin aggressiva körstil – och det säger yrkesförare själva om hur de beter sig i trafiken.