Den 24 mars 2016 fick två anställda på SLU ett mail. Avsändaren var en chef på ett företag som levererar utrustning till SLU.
Universitetet fick kännedom om saken och inledde en internutredning. Händelsen polisanmäldes också. Två av de inblandade på företaget – och de två anställda på SLU – förlorade sina jobb.
Alla nekar till brott
Cheferna på företaget säger till rätten att de inte hade rätt att erbjuda kundresor utan att de bara följde order. Enligt domen spelar det ingen roll om de instruerats eller inte. VD:n trädde sedan fram och tog avstånd från det som hänt.
En av de SLU-anställda uppgav att han tänkt betala resan själv. Den andra säger att han vid ett senare tillfälle cyklade förbi företagets kontor och tackade nej till resan.
Enligt rätten gjorde de sig dock skyldiga till brott redan när de accepterade inbjudan, oavsett vad de haft för avsikt eller om de ändrade sig senare.
Slipper straff
Två personer döms nu för givande av muta, och de tidigare anställda på SLU döms för tagande av muta. Tingsrätten anser dock att det har gått så lång tid från händelsen att det framstår som uppenbart oskäligt att de ska få något straff. Samtliga var tidigare ostraffade.
Företaget döms till 30 000 kronor i företagsbot för att inte ha implementerat de rutiner som de själva visat ha för att förhindra mutor.
SLU har förtydligat sina regler
SVT har varit i kontakt med SLU gällande rutiner för att förhindra mutbrott. Universitetet skriver i ett mejl att de hade tydliga rutiner redan 2016 och att det var därför brottet upptäcktes, utreddes internt och polisanmäldes.
– Sedan dess har vi förtydligat vårt regelverk och informationen om de väldigt tydliga och strikta reglerna så att en liknande situation inte ska kunna uppstå igen, säger Magnus Nelin, presschef på SLU.