Efter att ha varit isär sedan 1985 har ”Absolut Warhol Blue”(till vänster) återförenats med sin tvilling på Spritmuseum. Foto: Spritmuseum

Undangömd Andy Warhol-målning hade tvilling på Spritmuseum

Uppdaterad
Publicerad
Förra hösten skulle konstverket ”Absolut Warhol” säljas för ett rekordhögt utropspris vid Uppsala auktionskammare. Men försäljningen stoppades nästan omgående. Det visade sig att tavlan befunnit sig i fel händer i 35 år – men nu har den hittat hem.

Det var i samband med då statliga Vin & Sprit AB:s lansering av Absolut vodka år 1985 som konstnären Andy Warhol anlitades.

”Absolut Warhol” var ett av två tvillingverk, men medan det ena användes i företagets annonskampanj, föll det andra i glömska.

När svenska staten skänkte Vin & Sprits konstsamling till Spritmuseum i Stockholm 2008, i samband med försäljningen av bolaget, fanns verket inte med i överlämningen.

35 år senare dök tavlan upp vid Uppsala auktionskammare. Säljarna var familj med Vin & Sprits tidigare vice vd.

– Det är en sensation att ett verk av Andy Warhol som har legat rullad i över 30 år upptäcks så här, sa Magnus Bexhed, vd på Uppsala auktionskammare, då.

Fanns frågetecken

Men försäljningen stoppades kort därefter, då det fanns frågetecken kring tavlans ägarförhållanden.

Det har nu visat sig att Spritmuseums misstankar stämde, tavlan var mycket riktigt det saknade tvillingverket, och det har nu återförenats med samlingen.

– Det känns förstås väldigt roligt att den nu är en del av vår samling. När den dök upp blev vi såklart nyfikna, vi kände ju till att det fanns två målningar men visste inte var den andra befann sig någonstans, säger Ingrid Leffler, museichef till SVT Uppsala.

Nu ser man fram emot att så snart som möjligt kunna visa upp tavlan för allmänheten. Inget brott har anmälts i koppling till detta.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer