Uppsala kommun har bjudit landstinget på miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Uppsala kommun har inte haft någon kontroll över sina färdtjänstresor. Konsekvensen är att kommunen bjudit landstinget på miljontals kronor, år efter år.

I måndags invigdes Uppsala kommuns nya trafikcentral för samordning av färdtjänstresor. Sedan starten har transportsamordnarna nekat cirka 150 personer färdtjänst och hänvisat dem vidare till landstingets sjukresor. Det är helt enligt regelverket problemet är snarare att Uppsala kommun tidigare bjudit landstinget i Uppsala län på deras patienters sjukresor, och det till en kostnad på cirka sex miljoner om året. Något som ska ha skett år efter år.

”Beklagligt”

Med den nya trafikcentralen får nu kommunen ett eget kontrollsystem och nekar landstingets patienter färdtjänst.

Det är såklart beklagligt att vi inte haft den här kontrollen tidigare. En av anledningarna till att vi nu infört den nya kommunikationscentralen är just att kunna göra skillnad mellan färdtjänst- och sjukresor, säger Johan Lundqvist ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala kommun.

Direktsamtal till färdtjänsten

På Akademiska sjukhuset finns det nio stycken telefonautomater som patienter kunnat använda för att boka färdtjänstresa. Telefonerna på sjukhuset har haft direktuppkoppling med fria samtal för bokning av färdtjänst.

22 000 samtal

Enligt uppgifter till SVT Uppland ska det under perioden januari till september förra året ringts 22 000 samtal till taxibolagen. Nu när den nya trafikcentralen trätt ikraft kommer färdtjänsttelefonerna på Akademiska inte längre kunna användas.

Mer om det här senare idag och i vår sändning som startar klockan 19.15.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.