Vid årsskiftet 2018 stängdes den befintliga turistbyrån i staden, och Destination Uppsala valde att istället arbeta med bland annat mobila cykelenheter. Tanken var att kunna leta upp besökarna vid populära turistmål.
Dessutom lanserade de en informationsrobot som åker runt på olika platser. I år har de utvecklat konceptet med ytterligare en robot, samt en ny hemsida med AI-funktioner.
– Vi märker av trenden att besökarna söker information på andra sätt än tidigare. Man använder mobilen i mycket större utsträckning både hemma och här på platsen. Så hemsidan är nu mycket bättre anpassad för att presentera information som lämpar sig för dem, säger Niklas Wahlqvist, projektledare för webb och sociala medier vid Destination Uppsala.
Mer digitalisering väntar
Hemsidan lanserades i slutet av juni och han berättar att det är ett av de första stegen som görs. Med stor sannolikhet kommer besökarna att ta del av mer information över nätet framöver.
– Vi har en mängd olika idéer kopplat till exempelvis röststyrda enheter. Vi får se vart det landar, men allt ska styra mot att besökarna ska få den information de vill ha, när de vill ha den, säger Niklas Wahlqvist.
Kostnaden för drift och hantering av Uppsala turistinformation, med bland annat personalkostnader och investeringar, är runt 2 miljoner kronor per kalenderår.
Se klippet för att se roboten och höra Destination Uppsala berätta om deras satsning.