Året är 1961. Nazityskland vann andra världskriget och har precis erövrat USA. Uppsalaföretaget MachineGames har skapat ett spel där spelarens uppdrag är att frigöra USA från sitt nazistyre. Wolfenstein 2: The new colossus har fått god kritik från spelvärlden, men dess ämne har öppnat upp en debatt kring vad man kan porträttera i spelvärlden.
– I Wolfenstein är grejen att det inte ska finnas någon censur. Det är befriat i sitt uttryck och lite galet helt enkelt, säger Tommy Tordsson Björk som är narrative designer (manusförfattare) för spelet.
Wolfensteinspelen har en lång historia. Det första spelet kom 1981 och sen dess har spelet producerats, men i olika former och med annorlunda tolkningar. Temat har dock alltid vart detsamma – en värld när Nazityskland vunnit andra världskriget.
Spelutvecklartradition i Uppsala
Företaget befinner sig i centrala Uppsala, och i staden finns det en handfull andra företag som också arbetar med spelutveckling.
– Sverige är en väldigt stor spelnation, och jag skulle vilja säga att det finns en spelutvecklartradition här i Uppsala. Mycket kommer från spelföretaget Starbreeze, som tidigare var här i Uppsala. Många spelskapare trivs i staden, och det är en bra plats att skapa spel på, säger Andreas Öjerfors som är Senior game desinger.