Var femte ung i Uppsala köper alkohol via sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

I dag köper många ungdomar alkohol via sociala medier. En olaglig handel som sker via anonyma konton där kodord ofta används för att undgå granskande ögon.

– Det är otroligt vanligt, säger Ramisa Chowdhury, 18 år.

Enligt en ny undersökning har nästan 30 procent av de tillfrågade ungdomarna, många minderåriga, sett erbjudanden om att köpa alkohol av en privatperson via sociala medier.

Trots att rapporten visar att problemet är utbrett över hela landet, är det stora regionala skillnader. Att ungdomar köper alkohol via sociala medier är vanligast i Stockholm, tätt följt av Uppsala och Västmanland.

Kritik mot mediaplattformarna

Redan i november 2019 lyftes kritik mot Meta, som äger både Facebook och Instagram, för att försäljning av alkohol förekom på deras plattformar. Ett problem som Meta inte lyckats få bukt med.

I en skriftlig kommentar till SVT säger Meta att de jobbar med att ta bort otillåtet material som upptäcks, men att de är medvetna om att systemet är bristfälligt. Genom investeringar i teknologi som ska kunna upptäcka konton som säljer alkohol utan att någon anmälan kommit in, hoppas Meta framöver få bukt med problemet.

– Nu när vi har statistik som visar på hur stor det här problemet är så hoppas jag att de sociala media-plattformarna verkligen tar tag i det här, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskning på Systembolaget.

I klippet: Se när gymnasieungdomar visar hur lätt det är att köpa alkohol på sociala medier.

Om rapporten ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier”

• Rapporten är genomförd av centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning på uppdrag av systembolaget

• I undersökningen deltog 5012 ungdomar i åldrarna 16-21

• Rapporten genomfördes i alkoholpreventivt syfte, och är den första nationella studien av sitt slag

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.