Foto: Montage/SVT

Zigenarschnitzel på lunchmeny väcker reaktioner i sociala medier

Publicerad

En restaurang i Knivsta har satt upp att de serverar Zigenarschnitzel på sin lunchmeny i dag, något som väckt reaktioner i sociala medier.

Det är restaurangen Grekens Taverna och Bar i Knivsta som på sin lunchmeny, för den här veckan, låter meddela att ett av alternativen som deras lunchgäster kan välja är Zigenarschnitzel med stekt potatis.

Ett menyval som snabbt blivit en snackis i Knivstagruppen på Facebook, då en av medlemmarna i gruppen ställt frågan huruvida det är politiskt korrekt att använda just det namnet på menyn. 

En kvinna skriver i en kommentar: ”Jag tycker det hör till vanligt hyfs att det inte används ord som folk kan uppfatta som kränkande, och som i detta fall räknas som nedsättande”.

Men kommentaren bemöts av ”Orkar du verkligen lägga energi på att ta upp en så banal sak. Finns det inte viktigare saker att diskutera?”.

”Heter lika i hela Europa”

Pilar Illiadis är delägare i den aktuella resturangen och förstår inte varför det blivit en sådan grej av maträttens namn.

– Det är ju helt upp till vad folk väljer att tolka, rätten heter så och det gör den i hela Europa. I Tyskland heter det Zigeunerschnitzel exempelvis så varför ska inte vi skriva vad den faktiskt heter på vår lunchmeny, säger Pilar Illiadis till SVT Uppsala.

”Folk letar argument”

Men om människor uppfattar det som nedvärderande, kan ni inte byta då?

– Vi har haft den här restaurangen i 17 år och vi har serverat Zigenarschnitzel till och från utan att säga något. Nu helt plöstligt bryr sig folk. Folk har ingenting att göra, de letar argument och är så känsliga. Ska vi granska varje namn, säger restaurangägaren Pilar Illiadis.

Så ni tänker inte byta namn på menyn?

– Varför skulle vi? Det är ju så maträtten heter, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer