Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Johan Rikardson och Ellinor Larsson från Värmlands museum berättar hur tips via sociala medier lett till nya historiska fynd. Foto: Rebecka Hugosson/SVT

Arkeologer på Värmlands museum söker ny målgrupp i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Arkeologerna på Värmlands museum startade ett konto på Instagram för några år sedan. Syftet var att väcka intresset för den värmländska historien.

– Den finns alldeles utanför knuten, säger Ellinor Larsson, enhetschef på Värmlands museum.

Tidigare var det inte ovanligt att rapporter från utgrävningar i länet hamnade i arkivet. Men 2017 bestämde sig arkeologerna på Värmlands museum för att försöka sprida kunskapen till fler, och startade därför ett konto på sociala medier.

Antalet följare ökar

Idag är målet att posta ett inlägg i veckan, med specifika fynd eller tips om var följarna kan ta del av den värmländska historien. Antalet följare har långsamt men stadigt tickat uppåt och nu närmar de sig 1 800 stycken.

– Det är jätteroligt att vi har en så engagerad publik, säger Johan Rickardson, en av arkeologerna som postar inlägg på kontot som heter Värmlandsarkeologerna.

Uppsving efter Historien om Sverige

Han menar att intresset för den värmländska historien har ökat i och med SVT:s satsning Historien om Sverige.

Kontakten med publiken har lett till nya historiska fynd. I klippet ovan får du veta vad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.