Anna Nilsson har både mailat, ringt och skickat brev till företaget för att få avtalet uppsagt Foto: SVT

Larmfirma tecknade kritiserat avtal med dödssjuke Börge

Publicerad

80-årige Börge Nilsson i Säffle var svårt sjuk i cancer när han skrev på ett avtal med en hemförsäljare om att köpa ett helt larmsystem. Sex veckor därefter dog Börge. Nu kämpar hans barn för att häva köpet.
– Om pappa hade varit frisk hade han aldrig skrivit på ett sådant avtal, säger dottern Anna Nilsson.

Anna Nilsson är dotter till Börge. Tillsammans med sin bror och mamma har hon i dödsboet fått ärva skulden på 31 950 kronor för larm-utrustningen.

När hemförsäljaren var hemma hos Annas pappa i våras var han enligt henne, och enligt ett läkarintyg från onkologen på Centralsjukhuset i Karlstad, svårt påverkad av cancersjukdomen och av behandlingen.

– Jag blev chockad när jag såg summan på 31 950 kronor. Vi hade ju dessutom ett fungerande larm redan, berättar Anna Nilsson när vi ses i hennes föräldrahem i Sunsa-Kråkerud.

”Larmet fungerade aldrig”

Larmet, har enligt Anna, aldrig fungerat. Hon betvivlar att hennes pappa uppfattade sin ångerrätt kring köpet. Information om ångerrätten och att larmet inte fungerar är saker som Konsumentverket anser skulle kunna ge Anna rätt att bryta avtalet. Anna har dock haft svårt att få kontakt med företaget.

Företaget vill inte intervjuas

När vi på SVT får tag på bolagets vd Markus Edgar säger han att avtalet ska ha avslutats den 14 juli. Något som vare sig Annas familj eller kreditbolaget uppger sig ha fått information om. Så betalningskraven rullar på. Vi har försökt få bolagets vd att ställa upp på en intervju men han avböjer.

– Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att åka ut till äldre och be dem skriva på när de är så sjuka. Det är inte rimligt, säger Anna.

Edgar Security har flera anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som bara i år i fyra fall har rekommenderat företaget att häva eller avsluta avtalet.

”Hoppas fler inte blir lurade”

Några hus bort från Anna Nilssons barndomshem bor hennes farbror. Också han skrev på ett avtal om larmutrustning med Edgar Security och är nu skyldig runt 30 000 för larmet som han enligt Anna varken fungerar eller han vill ha.

– Jag hoppas att fler inte blir lurade och hamnar i samma situation som oss, säger Anna Nilsson.

Fotnot: Den här artikeln har ändrats. I en tidigare version skrev vi att larmsystemet hade en avtalstid på 10 år. Den uppgiften visade sig senare inte stämma, och har därför tagits bort ur artikeln.

SVT rapporterade · Chatta med oss: Har du eller någon närstående till dig också känt att ni har blivit lurad av en hemförsäljare och sen suttit fast i avtal med lång bindningstid?

Intressant att läsa om era erfarenheter! Men, vår journalistik utgår alltid från att utpekade personer och företag ska få möjlighet att bemöta kritiken. Därför döljer vi de namn som ni nämner i era inlägg. Läs mer om hur vi jobbar här: https://kontakt.svt.se/guide/vad-innebar-det-att-svt-ska-vara-opartiska?category=vanliga-fragor
Tack för att ni delade med er av era historier och åsikter! Nu stänger vi för denna gång.
08.29
Kan man verkligen ärva skulder?
Du har helt rätt. Det är dödsboet som har skulderna, inte efterlevande.
/Amanda, webbreporter SVT Nyheter Värmland
08.29
Sverige , ett paradis för allehanda oseriösa aktörer samt handlingsförlamade politiker.
08.35
Edgar Larm. Jag hade Securitas när 'Edgar' knackade på dörren och sa att deras larm blir 'mycket' billigare, vilket var bluff. Försäljaren berättade INTE hela sanningen. Det fungerade inte heller. Efter 1 år sa jag upp det 2018, men ingen har kommit för att montera ner larmet. De skickar kravet till Kronofogden i stället.
09.18
Fick mitt elabonnemang kapat av (elbolag) Märkte i januari i år att jag inte fick några elräkningar från Fortum. När jag kontaktade Fortum, berättade dom att mitt abonnemang hos dom var avslutat. Eftersom jag inte beställt något av (elbolag) bestred jag givetvis alla fakturor.
09.50
De brukar väl hota med Inkasso/Kronofogden, men även att det går till tingsrätten om man inte betalar. Jag har ingen erfarenhet av det, men hur vanligt är det att de driver det till tingsrätten? Enbart hot, eller det händer då och då?
@J-Å - Det är intressanta frågor du ställer. Vi på SVT har inga siffror på det. Kanske finns det någon annan som har erfarenhet av det du nämner?
/Amanda, webbreporter SVT Nyheter Värmland
12.19
Detta är ju inte riktiga nyheter, mannen i fråga har ju köpt grejerna. Det är inget abonnemang som har trädit i kraft. Köpt som köpt.
@Kjell - Mannen som köpte larmutrustning var vid tillfället 80 år gammal och svårt sjuk i cancer. Enligt familjen uppfattade han inte sin ångerrätt, avtalet har en bindningstid på tio år och larmet fungerar enligt familjen inte. Saker som alla, enligt Konsumentverket, gör att man kan ha rätt att bryta ett avtal som man i dödsboet inte vill ha kvar.
13.55
Många är vi som blivit drabbade, eller vad man ska kalla det, av Edgars försäljningsmetoder.

Vi hade säljare på dörren, som satt här vid köksbordet och berättade alla fördelarna med villalarm och hur bra Edgar Security var. Vi gjorde, dessvärre felet att inte läsa igenom alla avtal etc, utan vi litade på säljaren och skrev på pappren som han lade fram. Det var aldrig prat om något köp av larm av säljaren och inte hade vi någon önskan om att göra det heller. Vi hade förut larm från annan leverantör, där larmet ingick i månadskostnaden och var i grunden nöjda med det, men fick informationen av säljaren hos Edgar att här skulle månadskostnaden nu bli avsevärt mycket lägre, vilket gjorde att vi valde att byta leverantör av larmtjänst.

Det levererade larmet fungerade inte alls som det skulle från dag ett utan det var diverse småfel hela tiden och som Marcus Edgar hela tiden varit införstådd med, saker som han har försökt rett ut. Så långt bra.

I slutet av förra året inträffade saker, som gjorde att måttet rann över. Ungdomarna var hemma och en fest hölls. Tänker inte gå in på exakta händelser runt om detta, men nu fungerade inte larmet alls. Kameror var ur funktion och larmet stod förövrigt ur funktion. Vi vuxna var på resa på Ålands hav, så vi var långt undan. Efter lång tid, kom vi i alla fall i kontakt med Värmlandspolisen och gärningsman greps på plats.

Kontakt skedde med Marcus Edgar, vi förklarade läget och vi skulle nu få ett larm av God Will, som det hette och att det skulle vara marknadens bästa. Larmet kom och installerades. 7 månader senare, kommer det faktura från Edgar Security, när vi slutbetalat första larmet det som aldrig fungerade som det skulle. Där står att första larmet var skadat grundat strömspik och var därför ett försäkringsärende. Ja, nu blir det ett rättsligt efterspel av det hela då vi bestridigt det hela och anmält det hela till vårt försäkringsbolag. Exakt hur det kommer att sluta i den processen vet vi ju inte och tänker inte heller skriva ut argument på nätet så företaget Edgar ska få förbereda sig före rättssalen.

Så nej, åter till ett riktigt säkerhetsföretag och bort från Edgar Security AB
19.58
Vi blev pålurade ett larm av en säljare för edgar security i våras. Som tur var drog vi öronen åt oss när vi började märka att de var oerhört svåra att få kontakt med. Vi hade frågor inför bytet av larm o installation. Ringde en vecka utan att få tag i kundtjänst eller något. Vi använde ångerrätten. Då började säljaren höra av sig o ifrågasätta varför. Vi skickad din papper på ångerrätt. Men efter ett par veckor så damp fakturan ner ändå. Trots att vi även avbokat installation o ej tagit emot något larm. Vi bestred fakturan o de få gånger jag kommit fram till kundtjänst eller liknande på telefon har det varit okunnig personal som upplevs som de sitter hemma o ej har någon dator eller uppgifter eller nått. Såsmåningom dök även en faktura från Wasa kredit upp.. fick ringa till dem med o förklara allt. De visade sig att de var i konflikt. Wasa kredit hade då ett antal ärenden med detta företag. Fick fylla i massa uppgifter o skicka in alla papper som jag som tur var tagit kopior på o sparat alla Mail o dylikt. Där står vi nu.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer