Borde man behöva köra upp flera gånger under sitt liv för att få behålla körkortet?
E • Bra initiativ. Tycker snarare det är gubbarna som ska behöva göra reaktion, syn- och hörseltester. Är skrämmande hur många gånger man åker bakom en gammal man som vinglar över vägen.
Hör och ser så dåligt att när blåljus och siren åker bakom så reagerar dom inte. Förorsakat olyckor som dom inte vet om heller utan åker vidare och lämnat olycksplatsen!
Stefan • Ja. När man är ny körkortsinnehavare skulle man behöva en påminnelse, så först kanske vart 3:e år, sen vart 10:e och vid nåt tillfälle i högre ålder återigen vart 3–5:e år. Förare i min ålder (55) tror ofta att dom kan och vet bäst, och det är lika illa som att vara ung och oförståndig, liksom att bli äldre med sämre syn, mörkerseende och reaktioner. Kanske inte en uppkörning, men ett körtest som visar på ev. brister, som i så fall då behöver följas upp.
Anna Backman • ALLA skulle behöva göra ett mindre kunskapsprov på ändrade regler var åtminstone femte år. Inga andra åtgärder än att eventuella fel gås igenom.
Alla borde köra på halkbana minst vart femte år, om inte annat än för att minnas HUR lätt det är att köra åt fanders. (I SYNNERHET de mindre snörika delarna av landet.)
Vid sjuttio år, sedan vart femte borde alla göra ett syn och reaktionstest (simulator funkar bra!). Får man en mindre anmärkning, på synen t ex, får man någon månad på sig att ordna nya glasögon, och en attesterad kopia av synstatus från optiker.
(För övrigt borde synkravet skärpas! Jag har själv legat på gränsen, kör dock inte, och var HALVBLIND!!! Annan diskussion.)
Reaktionsanmärkning bör leda till en läkarkontroll, eventuell träning, och omtest.
Eventuellt kunde körkortets legimitet begränsas till ett litet område som innehavaren är väl bekant med, för att klara av att komma till affären, läkare och dylikt.
Man kan också erbjudas att automatiskt få körkortet ändrat till att gälla epa-traktor t ex.
Man måste ta i beaktande att en känd omgivning ger större möjlighet att fokusera på själva körningen, inte på att hitta rätt. Många äldre är BEROENDE av att använda bilen dessa sträckor, annars återstår hemtjänsten. Den sociala biten, att ta en kopp kaffe med bekanta i affärscentrum kan betyda skillnaden mellan livslust och svår depression med fysiska sjukdomar (hjärta och kärl t ex) som följd.
En MYCKET mer komplicerad fråga än vad de flesta under sjuttio år inser. Vänta bara tills ni själva blir äldre, eller har nära och kära som är beroende av att kunna åka nånstans själva, men det är tveksamt om de borde få köra längre sträckor.