Typexempel på bild som drar in många läsare i en artikel. Foto: TT

Du skulle aldrig kunna tro vad som händer sedan

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Du som läser det här klickade bevisligen på länken.

Tyvärr kommer du nog att bli lite besviken. Den här texten håller inte riktigt vad rubriken och bilden utlovar.

Tomas Skoglund

Redaktionschef och ansvarig utgivare

Under en period för några år sedan var alla flöden i sociala medier fyllda av liknande rubriker, inte sällan med raka, mindre lyckade, översättningar från engelska. ”You won't belive what happens next” blev ofta ”Du skulle aldrig kunna tro vad som händer sedan”.

Målet var såklart att dra in så många läsare som möjligt för att få trafik till sajten, och därmed en större träffyta för de företag som annonserat.

Krönikor av Tomas Skoglund

Efter ett tag tröttnade publiken, kände sig lurade när texten inte höll vad rubriken lovade, och fenomenet försvann – åtminstone i den övertydliga form som i rubriken i den här texten.

Visst finns ”klickbeten” fortfarande. När kvällstidningarna skickar ut en pushnotis om exempelvis en olycka framgår det aldrig var olyckan har hänt – man måste klicka in sig i artikeln för att få veta var den har skett – är det i närheten av mig eller inte?

Och det är inget fel med det.

Tidningarna är beroende av att få trafik på sin sida för att kunna sälja annonser som i sin tur finansierar journalistiken. Så ska det såklart vara.

Däremot ska man inte känna sig lurad när man klickar in. Det som utlovas i rubriken ska hållas i artikeln.

Nyheter för värmlänningarna

Även vi på SVT vill förstås att så många som möjligt klickar in och läser det vi skriver och tar del av de rörliga bilder vi publicerar. Självklart vill vi att så många som möjligt tar del av vår journalistik.

Men på senare tid har vi ändrar måttet för när vi tycker att vi har lyckats.

Från att ha stirrat rätt mycket på antalet klick, antalet besökare som tar del av en nyhet, har vi börjat mäta andra saker. Hur stor andel av de som tar del av vår journalistik återkommer och vill se mer? Det är ett jätteviktigt mått. Om vi har en nyhet som publiceras på riksnyheternas sida får vi såklart många fler klick, men det viktiga är att vi har en långsiktig relation med de vi gör nyheter för – värmlänningarna.

Att människor vill komma tillbaka, ha vår app på mobilens förstasida och tycker att det är värt att gå in några gånger per dag för att se vad som hänt, vad vi berättar om.

Vi vill också att människor ser våra rörliga bilder – det är ju det vi är bäst på – och tittar klart. Om folk slutar titta efter några sekunder har vi ju fått klicket, men vi har inte lyckats ändå.

Söta kattungar, otroliga historier, lockande rubriker – visst har de sin plats i flödet, men det viktiga för oss är att medverka till att ni värmlänningarna blir lite mer insatta i vad som händer i vårt län, och lite mer nyfikna på att vilja veta mer.

Har du idéer om hur vi ska bli bättre på det? Skicka ett mail till mig!

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Krönikor av Tomas Skoglund

Mer i ämnet