Polisen ville i veckan ha tips om det misstänkta mordet på en HA-medlem Foto: SVT

Skulle lämna tips om HA-mordet – tvingades vänta en timme

Uppdaterad
Publicerad

I samband med mordet i Karlstad häromdagen efterlyste polisen iakttagelser från allmänheten men att komma fram på tipstelefonen är inte självklart.

Tittaren vill vara anonym med tanke på polisutredningen men berättar att han hade råkat köra förbi platsen på Sjöstad på mordkvällen och var osäker på om han sett något viktigt eller inte.

Han tänkte att det var bäst att låta polisen avgöra det. Han ringde 11414, beskrev sitt ärende och blev kopplad till tipsmottagningen. 

Hells Angels-mordet i Karlstad

”Där blev jag sittande i 56 minuter”

– Då hamnade jag i en telefonkö där jag direkt fick veta att jag var nummer ett i kön, så jag tänkte att nu kommer jag snart fram. Men där blev jag sittande i 56 minuter innan en ny polis tog hand om mitt tips, säger han.

– Det säger sig självt att man tänker en, två, tre och fyra gånger om man ska lägga på eller inte. Jag hade ingen aning om min iakttagelse hade något värde så jag var nära att lägga på.

Vad fick du för reaktion från polisen på ditt tips?

– Det visade sig sedan att det inte var av någon större vikt men det är inte det som är problemet. Den struktur som polisen har för att hantera det här är inte tillräcklig. Det är ytterst bekymmersamt för det kan göra att utredningarna inte blir lösta, säger han.

”Väldigt olyckligt”

Leif Svensson är chef för Polisens kontaktcenter, PKC, i region i Bergslagen.

– Det är väldigt olyckligt. Just när det gäller det här fallet gick vi in och hade tipstelefon under dagen fram till klockan 17. Då hade vi fått ett par tips så då valde vi att lägga ut det på den vanliga telefonen och tog bort tipstelefonen, säger han.

Polisen har problem med sitt kontaktcenter och det gör att viktiga tips riskerar att förloras. Efter polisens omorganisation kommer alla anmälningar och tips i regionen till PKC. Det har inneburit att antalet anmälningar och tips som ska hanteras har ökat kraftigt.

– Vi har inte resurser för det antalet samtal som vi får in. Vi har dessutom tagit över många ärenden från lokalpolisområdena och regionledningscentralen som gör att antalet anmälningar har ökat från i snitt 1.100 i veckan till 1.600 i veckan under oktober. Med den numerären vi har idag räcker vi inte till, säger Leif Svensson.

”Ytterst är det medborgarna som drabbas”

Bemanningen på PKC ska vara 59 tjänster men i dagsläget finns bara cirka 40 av dem på plats. Målet är att 80 procent av alla samtal ska besvaras inom fem minuter. Idag ligger man på 40 procent. 

Men det är inte bara bemanningen och det ökande antalet ärenden som är ett problem. Tekniken krånglar också: samtal kopplas bort, återuppringningsfunktionen fungerar dåligt och dagligen tvingas operatörerna felanmäla.

– Ytterst är det medborgarna som drabbas och vi kan tappa många samtal till exempel när det gäller tips som blir hängande alldeles för länge och lägger på luren så vi inte får in de tips vi behöver, säger Leif Svensson.

Vad gör ni åt det?

– Jag tror att alla är väl medvetna om det och förhoppningsvis kommer vi att få rekrytera under våren annars hamnar vi i en kanske ännu sämre situation än idag. 

LÄS MER: Polisen bekräftar: Den döde är HA-medlem

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hells Angels-mordet i Karlstad

Mer i ämnet