Hon är chef över 175 anställda – Cecilia Tisell. Hon är också konsumentombudsman (KO) och ska bland annat försvara konsumenternas intressen. Men hennes arbete handlar också om andra uppgifter.
– Det räcker inte med bara kunskapshöjande aktiviteter och vägledning av konsumenter. Vi behöver också den andra sidan, det vill säga en dialog med näringslivet och tuffare insatser med bland annat processer, säger Cecilia Tisell.
Mot de internationella frågorna
Cecilia Tisell har haft sitt nya jobb i tre veckor. Hon har fyra år bakom sig på Konsumentverket, men också en mångårig erfarenhet som domare. Och hennes vision om framtiden som chef för Konsumentverket är att verket bland annat måste bli mera inriktat mot internationella konsumentfrågor.
– Vi ser ju att den digitala tekniken gör att det är lätt att handla utomlands, handeln blir gränsöverskridande. Och dessutom reser vi mer och gör affärer då, säger Cecilia Tisell.
– En annan viktig uppgift för oss blir hållbarhetsfrågor. Där ser vi ett ökat fokus på miljön.
”Det finns inget som är gratis”
Telefonförsäljning möter ofta kritik hos en bred allmänhet. Och oseriös försäljning till äldre har blivit ett bekymmer. Det märker Cecilia Tisell i sitt arbete. Och de här frågorna för ofta Konsumentverket vidare till domstol.
– Vi har noterat att oseriösa telefonförsäljare oftare utnyttjar äldre och för dem kan det ofta vara svårt att värja sig. En del av vår tillsyn och våra processer handlar om det. De hamnar inte så sällan i domstol.
Men som konsumentombudsman är det väl på sin plats att avkräva henne ett tips till oss konsumenter.
– Var skeptiska, det finns inget som är gratis. Det som låter för bra är ofta inte sant.