Foto: SVT /TT

Tågstörningar efter kokrocken – hälften av tågen trasiga

Publicerad

Resenärerna på sträckan mellan Karlstad och Göteborg kan räkna med fler förseningar än vanligt framöver. Det tåg som krockade med ett 20-tal kor mellan Säffle och Åmål i augusti fick så omfattande skador att det fortfarande står inne på verkstaden. Dessutom har ytterligare ett tåg gått sönder i veckan, vilket innebär att hälften av tågen som kör på sträckan just nu är trasiga.

I vanliga fall har SJ fyra tåg som går på sträckan mellan Karlstad och Göteborg. I augusti krockade ett av tågen med en flock kor i höjd med Bengtsbol och 24 av korna dog.

Tåget fick också omfattande skador och har inte kunnat användas sedan dess. I nuläget väntar SJ på resevdelar. 

– Kotåget är ute ur matchen, om man säger så. Jag vet inte när det kommer tillbaka. Skadorna är inget som går att reparera på ett par dagar, säger Stephan Ray som är presskommunikatör på SJ.

Sträckan känslig för fel

Sedan olyckan inträffade har SJ alltså bara kört med tre tåg på sträckan, vilket är så många som behövs för att kunna köra alla avgångar på sträckan – om allt går som det ska.

– Om något blir fel på dem märks det direkt. Vi har fått sätta in bussar nu lite av och till, säger Stephan Ray.

Två av fyra trasiga

Den här veckan kan räknas till ”lite av och till”. Ett av de tre tågen har nämligen också gått sönder – vilket lett till bussersättningar. Det väntas dock vara tillbaka från verkstaden på fredag. Tills dess är alltså hälften av tågen som kör på sträckan ur drift.

Kan ni inte ta in ett tåg från någon annanstans i landet?

– Vi försöker ta tåg där det går, men nu har vi ett så kallat lyxproblemet med att alla vill åka tåg. Vi har inga tåg över.

Tidigast i december väntar SJ en ny flotta tåg, men dessa ska placeras i Mälardalen. Det kan dock frigöra tåg till andra delar av landet.

Stephan Ray kan inte ge någon prognos för när tåget som krockade med korna kan vara tillbaka ute på spåren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.