– Det är bra med dator i skolan. Det är enklare istället för att ha en massa böcker, berättar Robin Johansson som är elev i årskurs sex på Jättestenskolan.
Alla har egen dator
Det är första året som Robins lärande blivit nästan helt digitaliserat. Allt från religion till matematik. Nu har alla elever från årskurs ett till nio egna datorer och dessutom är alla läromedel från årskurs fyra digitala. Mest fördelar anser både elever och lärare.
– Eleverna är väldigt motiverade för det här. Det här är ju deras vardag. Jag tycker dessutom att det är väldigt lätt att individualisera undervisningen. Och för de elever som presterar mycket är det bra. Lätt att hitta ytterligare uppgifter för dem i äldre årskurser, berättar Linda Gull som är lärare och mentor på Jättestenskolan.
Rättvisefråga
Kommunen har satsat på att skapa fungerande IT-lösningar i skolan, bland annat med bra trådlösa system. Och övergången till digitala lösningar i undervisningen har inte blivit dyrare. Satsningen är dessutom en viktig rättvisefråga.
– Det är en demokratiaspekt i det här. Vi kan nu tillhandahålla ett likvärdigt verktyg för eleverna i Grums kommun. De kan jobba i skolan och hemma med sina datorer, hävdar Göran Gustafsson som är IT-strateg i kommunen.
Men det finns inte bara bra bredbandslösningar i hemmen i kommunen. Hur hanterar ni det?
– Nej så är det. Här kan vi i kommunen, där det finns särskilt ömmande fall kring familjesituationen, gå in och stötta med bredbandlösningar.
Lång skärmtid
Det blir många timmar framför bildskärmar för både lärare och elever vid Jättestenskolan.
Robin Johansson berättar att han tillbringar tre timmar vid datorn under skoltid och ibland fyra timmar därhemma.
Kan inte denna datortid bli lite väl lång?
– Vi diskuterar den här frågan. Nu börjar vi i lagom dos för att se hur barnen reagerar. Men så här är det på många arbetsplatser idag, med många timmar framför bildskärmar, svarar läraren och mentorn Linda Gull.