Infarten till Orrholmsgaraget, med 3,3 meters takhöjd, är den lägsta punkt som bussarna i Karlstad passerar. Men trots att bussarna tar sig in i garaget utan problem så har helgens gasbussexplosion i Stockholm väckt oro bland Karlstadsbuss resenärer.
– Tanken slog mig att det kan hända var som helst och när som helst, säger bussresenären Anna Johansson som just klivit av en buss vid Orrholmen.
Är du orolig?
– Nej, men nu när du säger det så kanske jag blir det. Jag hade inte en tanke på det, säger Inger Andersson när vi möter henne utanför Orrholmsgaraget.
59 gasbussar i Karlstad
Karlstadsbuss har 69 bussar totalt i trafik i Karlstad. Av dem är sju eldrivna, tre är hybridbussar. Resterande 59 drivs med gas.
– Usch, det låter otäckt, tycker jag, säger Monica Larsson-Eriksson innan hon kliver på en av de gasdrivna stadsbussarna vi en av Orrholmens busshållplatser.
Men Mathias Lindgren, som är chef för Karlstadsbuss, lugnar Karlstads bussresenärer.
”Har inte de här riskerna”
– Som vi ser det har vi inte de här riskerna. Vi har inte de passagerna där bussar skulle kunna fastna. Även om en chaufför kör fel så är det ingen risk. Vi har helt enkelt inte så låga höjder, säger Mathias Lindgren.
Men om en buss hamnar i en trafikolycka då?
– Även där är riskerna mycket små. Gastankarna är placerade långt bak så även om det sker en frontalkrock ska inget hända.
Det finns ändå en oro hos era resenärer, vad tänker du om det?
– Det är förståeligt att man blir fundersam över om något kan hända när vi kör runt med liknande bussar här. Men jag kan försäkra att det inte är någon risk, säger Mathias Lindgren på Karlstadsbuss.