Christer Lagerberg från Region Värmland och Björn Arkinger på MedHelp Foto: SVT/MedHelp

Kritik mot långa väntetider på 1177

Uppdaterad
Publicerad

Vilka åtgärder kommer Region Värmland att vidta för att öka tillgängligheten för tjänsten 1177? Den frågan ställer sig Björn Arkinger på MedHelp efter att han tagit fram siffror som visar att kötiden är lång och färre samtal besvaras än när tjänsten drevs i MedHelps regi. Men från Regionen säger man att man jobbar för fullt för att få tjänsten att bli så bra som möjligt.

Efter vårt reportage i torsdags om att Region Värmland är nöjda efter övertagandet av 1177 har vi fått reaktioner. Både från er tittare som anser att köerna är på tok för långa och från MedHelp, som tidigare var de som skötte tjänsten.

Långa kötider

Björn Arkinger, affärsområdeschef för vårdtjänster på MedHelp, har tittat närmare på statistik från Inera, och menar att bara 73 procent av de inkommande samtalen besvarades i november i år, jämfört med 92 procent samma månad förra året. Kötiden var, enligt samma statistik 20,51 minuter i november i år jämfört med 2,52 minuter förra året.

– Tillgängligheten till den här tjänsten är väldigt viktig. Den är klassad som en samhällsviktig tjänst och då gäller det att man kan svara snabbt när invånarna försöker nå en.

Men Christer Lagerberg, som är tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården, där 1177 sjukvårdsrådgivningen ingår säger att uppdraget inte längre är detsamma som tidigare.

– Vi är medvetna om att vi har längre kötider men nu har vi ett annat vårduppdrag där vi vårdkoordinerar patienten med hjälp av att vi nu använder ett och samma journalsystem som övriga hälso- och sjukvården i  regionen. Vi hjälper patienten och bokar tider på vårdcentralen så den tiden som ökar i telefon är tid där man som patient slipper bli hänvisad någon annanstans och ringa nya samtal och hamna i andra telefonköer. Vi vill inte att man ska behöva ringa nya samtal utan får all hjälp via 1177 nu.

Dyrare kostnader

Björn Arkinger säger också att eftersom så många som var fjärde patient inte kommer fram till 1177 så söker de vård på andra sätt istället.

– Och får man inte hjälp via telefon kanske man åker till akuten vilket innebär en markant högre vårdkostnad för regionen.

– Vi ser att, av våra besvarade samtal, så har patientgruppen som hänvisats till akuten blivit fem procent färre. Antalet besök på akutmottagningarna var i november 2019 det lägsta besöksantalet jämfört med föregående 36 månader. Det är för tidigt att konkreta slutsatser men det är en positiv tendens, säger Christer Lagerberg.

Från MedHelp påpekar man också att kostnaden för hantering av tjänsten i Regionens regi är högre efter övertagandet: 18,5 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner förra året.

– Vi har uppstartskostnader nu, nya lokaler, ny teknik och utbildningskostnader – så vi har en ökad kostnad men den hämtar vi hem i övrig sjukvård till exempel på minskat antal besök på akutmottagningen, säger Christer Lagerberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.