Efter vårt reportage i torsdags om att Region Värmland är nöjda efter övertagandet av 1177 har vi fått reaktioner. Både från er tittare som anser att köerna är på tok för långa och från MedHelp, som tidigare var de som skötte tjänsten.
Långa kötider
Björn Arkinger, affärsområdeschef för vårdtjänster på MedHelp, har tittat närmare på statistik från Inera, och menar att bara 73 procent av de inkommande samtalen besvarades i november i år, jämfört med 92 procent samma månad förra året. Kötiden var, enligt samma statistik 20,51 minuter i november i år jämfört med 2,52 minuter förra året.
– Tillgängligheten till den här tjänsten är väldigt viktig. Den är klassad som en samhällsviktig tjänst och då gäller det att man kan svara snabbt när invånarna försöker nå en.
Men Christer Lagerberg, som är tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården, där 1177 sjukvårdsrådgivningen ingår säger att uppdraget inte längre är detsamma som tidigare.
– Vi är medvetna om att vi har längre kötider men nu har vi ett annat vårduppdrag där vi vårdkoordinerar patienten med hjälp av att vi nu använder ett och samma journalsystem som övriga hälso- och sjukvården i regionen. Vi hjälper patienten och bokar tider på vårdcentralen så den tiden som ökar i telefon är tid där man som patient slipper bli hänvisad någon annanstans och ringa nya samtal och hamna i andra telefonköer. Vi vill inte att man ska behöva ringa nya samtal utan får all hjälp via 1177 nu.
Dyrare kostnader
Björn Arkinger säger också att eftersom så många som var fjärde patient inte kommer fram till 1177 så söker de vård på andra sätt istället.
– Och får man inte hjälp via telefon kanske man åker till akuten vilket innebär en markant högre vårdkostnad för regionen.
– Vi ser att, av våra besvarade samtal, så har patientgruppen som hänvisats till akuten blivit fem procent färre. Antalet besök på akutmottagningarna var i november 2019 det lägsta besöksantalet jämfört med föregående 36 månader. Det är för tidigt att konkreta slutsatser men det är en positiv tendens, säger Christer Lagerberg.
Från MedHelp påpekar man också att kostnaden för hantering av tjänsten i Regionens regi är högre efter övertagandet: 18,5 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner förra året.
– Vi har uppstartskostnader nu, nya lokaler, ny teknik och utbildningskostnader – så vi har en ökad kostnad men den hämtar vi hem i övrig sjukvård till exempel på minskat antal besök på akutmottagningen, säger Christer Lagerberg.