Mamman ringde SOS Alarm om att hennes son reagerat kraftigt efter att ha fått i sig en cashewnöt. Foto: SVT Nyheter / TT

Mamman berättar: ”Vill inte tänka på hur illa det kunde ha gått”

Uppdaterad
Publicerad

Den treårige pojken i västra Värmland fick en allergisk reaktion av en nöt. Men det dröjde en och en halv timme innan det kom en ambulans, efter att pojkens mamma ringt SOS alarm två gånger. Nu riktar IVO, Inspektionen för vård och omsorg, kritik mot sköterskan på SOS alarm som tog emot samtalen.

Det var en fredagskväll i augusti förra sommaren när mamman och den 3-årige pojken skulle laga indisk mat till middag. Pojken ville smaka på en cashewnöt och fick det.

– Han spottade ut nöten direkt och sa att det gjorde ont i munnen. Sedan gick det fort innan han fick nässelutslag i ansiktet och sedan på hela kroppen, berättar mamman för SVT Nyheter Värmland.

Hade allergier sedan tidigare

Pojken var sedan tidigare pollenallergisk och hade förkylningsastma. Mamman ringde ambulans och förklarade problemet.

– Sköterskan frågade om han hade svårt att andas, men jag sa att det hade han inte just nu. Men det var svårt att avgöra för han grät så mycket och hade ont.

Ingen ambulans

Mamman fick uppfattningen att SOS skulle skicka ambulans. Hon och sonen gick ut på trappan och väntade. Men ingen ambulans kom. Efter 49 minuter ringde hon SOS igen.

– Det var ännu värre då och han började bli blå på läpparna, händerna och fötterna.

En IVPA-bil kom då och gav pojken syrgas men ambulansen befann sig en bit bort och först en och en halv timme efter första samtalet till SOS kom ambulansen.

– De gav honom en adrenalinspruta som funkade och han blev piggare på väg till sjukhuset.

Konstaterad nötallergi

I efterhand har det konstaterats att pojken är allergisk mot alla typer av nötter och nu mer finns adrenalinsprutorna alltid redo i familjen. Hur illa det kunde gått vill mamman inte ens tänka på.

– Jag vill bara att ingen annan ska drabbas av detta, att det inte händer igen.

Idag är pojken en pigg och glad 4-åring.

– Jag tycker fortfarande att det är konstigt att man ska behöva  vänta så länge på ambulans när man försökt berätta allt man kan om hur ens barn mår.

Brist på ambulanser

Region Värmland skriver i sitt yttrande till IVO att man anser att ambulansdirigeringen har hanterats korrekt utifrån Region Värmlands operativa rutiner samt angiven prioritet. Vårdgivaren skriver även att det rådde brist på ambulanser i området.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.