Det nya lagkravet att alla skolor från och med höstterminen måste erbjuda elever från årskurs 6 undervisning i moderna språk är en stor utmaning för kommuner med flera mindre landsbygdsskolor. Lärarbrist eller inte, nu måste man alltså tänka om, eftersom språkundervisning blir obligatorisk från årskurs 6.
En utmaning som de värmländska kommunerna valt att lösa på olika sätt.
– Vi kommer att erbjuda fjärrundervisning till våra elever på de mindre skolorna, berättar Christer Carlsson, utvecklingschef för grundskolan i Säffle kommun.
Digital lösning
Via datorn ska elever kopplas upp mot en lärare på högstadiet. Den digitala lösningen ska även göra det möjligt för den enskilde eleven att ha kontakt med andra elever i gruppen, även om de finns på en annan skola.
– Det ska bli jättespännande, tycker Solveig Kihlström, lärare i i bland annat franska på Tegnérskolan i Säffle och en av de lärare som nu ska ansvara för fjärrundervisningen av elever på landsbygdsskolorna i kommunen.
”Lite ensamt”
En av de elever som ska får fjärrundervisning i språk är Tor Gottlieb på Nysäters skola. Han har valt att läsa tyska till hösten.
– Det blir nog bra, fast det kommer kanske kännas lite ensamt, säger Tor som är den ende i klassen på Nysäters skola som valt just tyska.
Bussas till större skolor
I Arvika kommun har man valt en helt annan lösning. Där ska sjätteklassarna i samtliga sju landsbygdsskolor åka buss in till större skolor för att där få sin språkundervisning.
– Det blir ett pussel att lägga med bussåkning, undervisning, språklärare och lokaler, konstaterar Maria Uppvall-Fors, rektor för Centralskolan i Arvika och en av dem som nu ska se till att alla elever ska få språkundervisning även i årskurs 6.
Men det är en lösning som inte skulle fungera i Säffle kommun.
– Säffle är en ganska vidsträckt kommun med långa resvägar. Vi har också vägar som kanske inte är så lämpliga att bussa elever på framförallt vintertid, det är något vi gärna undviker, säger Christer Carlsson.