Det går inte att undgå att lägga märke till dem när man närmar sig Oslo. Mellan gränsen på E18 och den norska huvudstaden passerar man sju betalstationer – och sen kommer de allt tätare.
I själva Oslo finns numera hela 83 tullpassager. Och den som saknar särskilt avtal med tullbolaget måste betala för varje passering.
De nya tullstationerna öppnade i juni – lagom till semestern. Och de har väckt protester.
– Det är skit. Det blir jättedyrt och det finns ju de som måste använda bilen, säger Oslobon Per Gunnar Gunnersen.
Tullringar runt städerna
Att finansiera vägar med tullar är inget nytt i Norge, men de senaste åren har tullarna blivit allt fler. Och de används i större utsträckning för att styra – och begränsa trafiken.
Runt de stora städerna som Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim finns så kallade bomringar som ska minska trafiken.
Miljöpartiet de gröna, som styr Oslo kommun tillsammans med Socialdemokraterna och det norska Vänsterpartiet, har drivit på utvecklingen.
– Om du kör i Oslo ska du betala för den plats du tar upp på vägarna och för föroreningarna du släpper ut. Vi menar att det är rätt att den som förorenar och tar upp plats betalar för sig, säger Sirin Stav, som kandiderar till kommunstyrelsen i Oslo för Miljöpartiet i det norska kommunvalet om tre veckor.
Komplicerat system
Men vad kostar det då att köra bil i Norge? Ja systemet är inte helt lätt att förstå för den oinvigde.
Det finns fem olika offentligt ägda tullföretag, med olika taxor och olika regler för när och hur mycket du ska betala.
Klart är ändå att norrmännen betalat betydligt mer än vi svenskar. I Norge var summan av de inbetalda tullarna elva miljarder kronor förra året, medan trängselavgifterna i Stockholm och Göteborg drog in drygt två och en halv miljard.
Att köra in i Oslo kan kosta runt 60-70 kronor enkel väg, men sedan måste du betala igen varje gång du passerar någon av de 83 tullstationerna. Om du inte har ett särskilt avtal med tullbolaget – då betalar du bara en gång i timmen. Räkningen kan komma så sent som tre månader efteråt.
Delad stad
Och systemet delar Osloborna.
– Jag är för att det blir mindre bilar i centrum, säger småbarnsmamman Lil Katrine Bödal efter viss tvekan.
– Jag vet inte om jag törs säga det i TV? Det är så, så många som är emot!
Per Gunnar Gunnersen, däremot, är orubblig i sin – rakt motsatta – ståndpunkt.
– Det är alldeles för många tullar. Se dig omkring, man gör ju inte annat än kör igenom tullar hela dagen.