Totalt handlar det om fyra elbussar som ska trafikera sträckan Rud – Stora torget, som är först ut i den nya satsningen Karlstadstråket.
Bussarna drivs helt med batterier, som sitter placerade på taket. Underhållschefen Carl West är en av dem som fått ta en provtur.
– Det är väldigt behagligt både att köra och åka med. Det är ju alldeles tyst!
Liknande bussar trafikerar gatorna i Amsterdam, Köln och Eindhoven, men Karlstad är först i landet med att införskaffa ledbussar på el.
– Vårt mål är att successivt helt gå över till el, säger Karlstadsbuss affärsutvecklingsansvarige Mathias Lindgren.
– Det handlar både om miljön ute och den inne i bussen.
Kostar sju miljoner styck
De nya bussarna kostar sju miljoner kronor styck. De har plats för 140 passagerare, och kan köras i fem mil mellan laddningarna. Särskilda snabbladdare som sänks ner över batterierna har installerats vid ändhållplatsen på Rud. Laddningen tar fem minuter.
Karlstadstråket är ett samlingsnamn för flera planerade snabbusslinjer. Rud – Stora torget är först ut, och Karlstadsbuss räknar med en stor beläggning på bussarna.
– Linjen passerar både Rudsskolan, Nobelgymnasiet och Sundsta-Älvkullen. Det kommer att bli en av de viktigaste busslinjerna för Karlstads skolelever, säger Mathias Lindgren.