Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Svenska rallyts konkurshot är avvärjt för stunden. Nu letas febrilt nya ägare. Foto: TT

Rallyts konkurshot avvärjt för stunden – intensiv jakt på ny ägare

Uppdaterad
Publicerad

Svenska bilsportförbundet väljer att rädda bolaget som driver Svenska rallyt genom att efterskänka 750 000 kronor av den fordran de har på cirka två miljoner.

Det akuta konkurshotet är därmed avvärjt. Nu inleds en intensiv jakt på nya ägare.

Svenska bilsportförbundets tillförordnade ordförande Roger Engström meddelade häromdagen att förbundets målsättning är att Svenska Rallyt AB inte ska gå i konkurs, en helomvändning från vad styrelsen tidigare röstat om.

– Vi har tagit den här frågan på största allvar sedan jag tillträdde. Det har handlat om att i första hand säkerställa rallyt för 2022. Jag och Lars Sätterberg på Uvån har haft flera bra samtal under den senaste veckan och är överens om att skyndsamt säkra rallyts framtid. Vår gemensamma målsättning är att tillsammans arbeta fram en långsiktig lösning för Rally Sweden, säger Roger Engström i ett pressmeddelande.

Efter möten med Uvåns näringslivscenter, som delar ägarskapet av rallybolaget med förbundet, står det nu klart att SBF skriver av 750 000 kronor av totalt två miljoner kronor av den fordran de har på rallybolaget.

Jagar ny ägare

Nu fortsätter jakten på att hitta en ny ägare till rallybolaget. Och det är bråttom.

– Det är ont om tid för att vi ska kunna ha en bra framförhållning för rallyt 2022 och inför en förhandling med promotorn om en förlängning. Det handlar om veckor, säger Lars Sätterberg, vd för Uvåns näringslivscenter.

Se mer i klippet här ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer