Runda idéer bygger scenografi och erbjuder rådgivning till teaterhus runt om i Norden. Många av Wermlands operans scener skissas först upp här, innan det byggs av operan själv. Men det gäller att vara mångsysslare för att lyckas i scenografibranschen.
– För att lyckas måste man vara allsysslare. Vi har en smed, som kan snickra såklart, sedan har vi en snickare som kan vara smed ibland. Och vi har en tekniker som kan vara snickare ibland, och smed ibland, säger Karl Runqvist, scenograf och konsult.
Byggs på tre platser
Sedan augusti har man jobbat med scenografin för musikalen Gentlemannen. Det har svetsats och sågats i Snårstad utanför Karlstad, sedan har det dekormålats i Arvika och nu färdigställs det i ett garage i centrala Karlstad.
– Det blir väldigt mycket transport. Man ska se till att alla de som tillverkar ska tillverka dekoren har allt de behöver när de behöver det, säger Anett Refset, teknisk producent.
Stressigt slut
På fredag flyttar scenografin in på Oscarsteatern. Gruppen har då nio dagar på sig att färdigställa allting, så att genrepet kan börja när det ska.
– Det kommer bli stressigt, och framförallt de två första dagarna är kritiska men det känns bra, säger Anett Refset.
– När man går in i trapphuset där så finns det en affischer på Glada Änkan, där var min pappa med! Så jag sprang på den teatern när jag var tre år och nu får jag komma tillbaka dit och sätta upp den här föreställningen. Det känns väldigt coolt, berättar Karl Runqvist.
Vad händer sedan?
– Vi ska göra Sweeney Todd på Tempelriddaren. Det är ungefär samma gäng som gör det här, så vi ställer om och gör en egen produktion.