Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Eleverna ska screenas två gånger per termin. I klippet ser du när femteklassaren Klara gör AI-testet. Foto: SVT

AI ska hjälpa eleverna på Skattkärrsskolan med läsningen

Publicerad

Efter att ha sett en försämring i elevernas läsförmåga på Skattkärrsskolan i Karlstads kommun så har man nu börjat använda artificiell intelligens, AI, för att kunna kartlägga och förbättra elevernas läsförståelse.

Enligt Skattkärrsskolans rektor, Johan Wisenius, så har de över tid haft en utveckling som varit negativ när det gäller elevernas läsförmåga.

– Och med den här AI-metoden så har vi sett studier på en generell förbättring av läsförmågan, på alla nivåer, säger Skattkärrsskolans rektor Johan Wisenius.

Mäter ögats rörelse

Med hjälp av den samlade datan från ett fem minuter långt test där artificiell intelligens används, med röstinspelningar och ögonrörelser från eleven, så kan man se hur elevens läsförståelse, läshastighet och ljudsäkerhet ser ut. Och vad just den eleven behöver jobba på.

– AI-tekniken mäter av ögats rörelser 90 gånger per sekund, säger rektor Johan Wisenius.

Skattkärrsskolans rektor Johan Wisenius. Foto: SVT

Först ut i Karlstads kommun

I Kristinehamns kommun jobbar man redan med den här tekniken, men Skattkärrsskolan är först ut i Karlstads kommun. Resultatet av den första screeningomgången här kommer vara klart i slutet av maj.

– Vi hoppas kunna förbättra läsförmågan bland våra elever och rikta stöd till varje elev, säger rektor Johan Wisenius.

I klippet ser du hur AI-testet går till.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer